Original title:
Vplyv detí na nákupné rozhodovanie rodičov
Translated title:
The influence of children on buying decision making of parents
Authors:
Spišiaková, Barbora ; Chylíková, Hana (advisor) ; Fridelová, Vendula (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Diplomová práca sa zaoberá vplyvom detí na rozhodovanie o nákupoch u ich rodičov. Za týmto účelom je práca rozdelená do štyroch častí, pričom prvé tri časti sú teoretické. Úvodná kapitola sa zameriava na osobnosť človeka v spojitosti so spotrebným chovaním dospelých. Nákupné a spotrebné chovanie dospelých, ako aj vlastný nákupný rozhodovací proces vrátane jeho fáz sú bližšie obsiahnuté v druhej kapitole. Tretia kapitola popisuje rodinu, jej vplyv na nákupné rozhodovanie, bližšie špecifikuje deti ako spotrebiteľov s rozdelením podľa jednotlivých vekových kategórií a zameriava sa taktiež na ich vplyv pri nákupnom rozhodovaní rodičov. V poslednej, praktickej časti diplomovej práce, bol realizovaný vlastný výskum za účelom zistenia miery vplyvu detí na nákupné rozhodovanie ich rodičov.Diplomová práce se zabývá vlivem dětí na rozhodování o nákupech jejich rodičů. Úvodní kapitola se zaměřuje na osobnost člověka v souvislosti se spotřebním chováním dospělých. Nákupní a spotřební chování dospělých, jako i vlastní nákupní rozhodovací proces včetně jeho fází jsou blíže specifikované ve druhé kapitole. Třetí kapitola popisuje rodinu, její vliv na nákupní rozhodování, blíže specifikuje děti jako spotřebitele s rozdělením podle jednotlivých věkových kategorií a zaměřuje se také na jejich vliv při nákupním rozhodování rodičů. V poslední, praktické části diplomové práce byl realizovaný výzkum za účelem zjištění míry vlivu dětí na nákupní rozhodování jejich rodičů.The diploma thesis deals with the influence of children on buying decision making of their parents. For this purpose, the thesis is divided into four parts, the first three parts being theoretical. The introductory chapter focuses on the personality of a person in connection with consumer behavior of adults. Adult buying and consumer behavior, as well as buying decision process, including its phases, are further included in the second chapter. The third chapter describes the family and its impact on buying decisions, specifies children as consumers and focuses on their influence on the buying decisions of parents. In the last, practical part of the thesis, was conducted a research to find out the impact of children on the buying decisions of their parents.
Keywords:
buying behavior; buying decision process; children as consumers; consumer behavior; family; dítě jako spotřebitel; nákupní chování; nákupní rozhodovací proces; rodina; spotřební chování
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69066