Original title:
Management Styles in Different Stages of Company´s Life Cycle with Empirical Example of Apple Corporation
Translated title:
Manažerské styly v různých fázích životního cycklu společnosti svptokladem Applu
Authors:
Pleshakova, Elena ; Pichanič, Mikuláš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] Since 19th century and great minds like Frederick Taylor or Henri Fayol, the theory of management went through consequential changes. Every new scholar was developing theories that in turn were raising new question and challenges for management. Until today, no single theory was globally recognized. Every modern management concept is arguing for the right to be the only correct, without giving a clear answer on how to manage the company and employees effectively. However, nowadays it is not enough to be a master in the field of finance, accounting, commerce or any other sciences to successfully manage the department or the company. Managing requires working with people, each of whom is endowed with a certain knowledge base, and more importantly with values, interests and work styles. The modern literature points to the need to choose the right style of management, however, a variety of information about the "ideal manager" often contradict one another. For the purpose of studying the methodology used is based on documentary analysis of most commonly used managerial styles presented by different management scholars. Different theories are connected and combined into consolidated model that is derived from both psychological aspects of human nature and the functions every manager should perform.Teorie managementu prošla již od devatenáctého století a velkých myslitelů jakými byli Frederick Taylor nebo Henri Fayol mnoha výraznými změnami. Každý nový odborník se snažil vyvinout novou teorie a po každém takovém pokuse vyvstalo pro management mnoho otázek a výzev. Ani ke dnešnímu dni nebyla ucelena jediná teorie, která by byla univerzálně přijata. Každý kontemporální manažerský koncept tvrdí že je tím jediným správným, aniž by dával jasnou odpověď na to, jak správně a účinně vést společnost a její zaměstnance. Ve dnešním světě nestačí být vzdělán a zvládat obor financí, účetnictví či obchodu k tomu aby jedinec mohl vést dotyčné oddělení či celou společnost. Manažerovat znamená pracovat s lidmi, ze kterých je každý vybaven určitými znalostmi a co více hodnoty, zájmy a svým vlastním způsobem jak konat práci. Moderní zdroje poukazují na potřebu vybrat si správný styl vedení, avšak, různé zdroje si často protiřečí v tom co to znamená být "ideálním manažerem". Ke studijním účelům byla použita nejrozšířenější a nejznámější metodologie manažerských stylů předloženými různými manažerskými školami. Různé teorie jsou spojené a kombinované do uceleného modelu který vyplývá jak z psychologických aspektů lidské povahy tak z funkcí které by každý manažer měl ovládat.
Keywords:
Emotional Intelligence; Leadership; Lifecycle; Management; Management Style; Emoční Inteligence; Management; Styl managementu; Vedení; životní cyklus
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/71269