Original title:
Rozvozní problém s interním a externím dopravcem
Translated title:
Vehicle Routing Problem with Private and Common Carriers
Authors:
Zikmund, Adam ; Pelikán, Jan (advisor) ; Fábry, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá úlohou z oboru kombinatorické optimalizace s názvem rozvozní problém s interním a externím dopravcem. V této úloze dán úplný neorientovaný symetrický graf a úkolem je uspokojit poptávku ve všech uzlech s minimálními náklady. Doprava může být realizována buďto pomocí interních vozidel, nebo s využitím externího dopravce. Náklady interní dopravy závisí na zdolané vzdálenosti, zatímco externí náklady se odvíjí pouze od hmotnosti požadavků. K řešení úlohy je navrženo několik heuristických metod, které jsou později testovány na třech experimentálních instancích o různých velikostech (ve smyslu počtu zadaných uzlů). Důraz je kladen především na srovnání výsledků uvedených heuristických metod a výsledků dosažených pomocí klasického optimalizačního přístupu, který může vést k horším řešením (v případě rozsáhlejších instancí) z důvodu výpočetní složitosti dané úlohy.This diploma thesis deals with a problem from the field of combinatorial optimization called Vehicle Routing Problem with Private and Common Carriers (VRPPC). A complete undirected symmetric graph is given. The task is to satisfy demands in all nodes with minimal total costs. There are two possibilities of doing so. Either private fleet or common carrier can be used for the transport of the demanded goods. The private costs depend on the covered distance whereas the common costs are conditional only on the weight of demand. Several heuristic methods for solving this problem are proposed and tested on three experimental instances of different sizes (in terms of number of nodes). Emphasis is primarily put on comparison between the presented heuristic and the classical optimization approach, which can often lead to inferior results (especially in case of larger instances) because of the computational complexity of the given problem.
Keywords:
combinatorial optimization; heuristic method; Vehicle Routing Problem; heuristické metody; kombinatorická optimalizace; rozvozní problém
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/71110