Original title:
Analýza vlivu počasí na TV sledovanost
Translated title:
Analysis of weather effect on TV audience
Authors:
Leová, Monika ; Arltová, Markéta (advisor) ; Hanzák, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá vliv počasí na televizní sledovanost v ČR v letech 2012 až 2016 s použitím dat o sledovanosti od Asociace televizních organizací a meteo dat od Českého hydrometeorologického ústavu. První část práce je věnována fenoménu televize a jejím významu pro současnou společnost a zasazuje ji do rámce ostatních volnočasových aktivit. Je zde také představen současný český televizní trh, elektronické měření televizní sledovanosti, jeho klíčové instituce a doplňkové výzkumy. Praktická část diplomová práce obsahuje samotné statistické analýzy. Za pomoci vhodného regresního modelu byly identifikovány složky počasí, které ovlivňují televizní sledovanost (teplota, srážky a oblačnost) a určeny jejich váhy v souhrnném meteo faktoru. Finální model kromě vlivu počasí zohledňuje i kalendářní efekty (den v týdnu, svátky, sezóna) a také interakce počasí a kalendářních efektů. Model byl aplikován na celkovou TV sledovanost i sledovanost skupin stanic, dále pro dílčí věkové kategorie, pro celý den, prime time a off prime time a samostatně též pro tzv. sledovanost hostů.Diploma thesis analyzes the influence of weather on TV audience in the Czech Republic in 2012 to 2016 by using data of the Association of Television Organizations and meteorological data of the Czech Hydrometeorological Institute. The first part of the thesis deals with the phenomenon of TV ratings, discusses its importance for contemporary society and puts it in the frame of other leisure activities. Additionally, it introduces the current Czech TV market, electronic measurement of TV ratings, its main institutions and complementary research. The empirical part of the diploma thesis focuses on realization of the statistical analysis. Weather components (temperature, rain falls and cloudiness) that affect TV viewing have been identified by using a suitable regression model and their weight in the aggregate meteo factor have been determined. The final model, in addition to weather elements, takes into account calendar effects (day of the week, holidays, season) as well as interaction between weather and calendar effects. The model was applied to total TV audience as well as to selected groups of TV channels, to individual age categories, whole day, prime time and off time and also separately to so called guests TV audience.
Keywords:
meteo data; multiple regression; television; TV viewing; weather; meteo data; počasí; televize; televizní sledovanost; vícenásobná regrese
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/71095