Název:
Novinky v jazyku Java 9 a možnosti ich využitia pri vyučovaní programovania
Překlad názvu:
New features in Java 9 and possibilities of using them in programming courses
Autoři:
Fedorčák, Jaroslav ; Pavlíčková, Jarmila (vedoucí práce) ; Říha, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [slo][cze][eng] V súčasnosti existuje veľké množstvo programovacích jazykov s rôznymi stupňami popularity medzi vývojármi vo svete. Jedným z popredných programovacích jazykov je jazyk Java, ktorý sa už vyše 25 rokov vyvíja a postupne sa prispôsobuje novodobým technikám programovania a novým technológiám, aby vývojárom zaručil najlepšiu použiteľnosť. Spoločnosť Oracle má v júli 2017 predstaviť deviatu verziu programovacieho jazyka Java, ktorý zaznamenáva veľký krok vpred z hľadiska návrhu programov pridaním nových jazykových prvkov - modulov. Ďalšími novinkami v jazyku sú okrem iného REPL nástroj jshell, rozšírenie anotácie @Deprecated, zmeny v rámci Collections a mnoho iných. Cieľom tejto práce je popísať modularitu z teoretického hľadiska podľa princípov, o ktoré sa opiera a jej konkrétnu implementáciu v jazyku a navrhnúť príklady na vyučovanie používania modulov pre kurz Programovanie v Jave na Vysokej škole ekonomickej. Rovnako je cieľom tejto práce popísať aj iné novinky v jazyku, ktoré je taktiež účelné zaradiť do vyučovania na škole. Prínosmi tejto práce budú teda konkrétne príklady a postupy ich vyučovania, ktoré bude možné po oficiálnom vydaní Javy 9 do vyučovania zaradiť a zoznámiť študentov s týmito novými prvkami jazyka. Práca sa skladá z troch kapitol. Prvá kapitola sa venuje stručnému predstaveniu tohto programovacieho jazyka a vývoju jeho platformy počas predošlých verzií. Táto kapitola taktiež obsahuje výťah z noviniek podľa stránky OpenJDK. Nasledujúca kapitola predstavuje princípy a teoretický základ modulárneho programovania, jeho riešenie v Jave 9 a tri príklady postupne predstavujúce používanie modularity v rôznych štádiách ich navrhovaného preberania na cvičení. Posledná kapitola stručne predstavuje niektoré z ďalších noviniek, ktoré sa majú v jazyku objaviť.V současnosti existuje velké množství programovacích jazyků s různými stupni popularity mezi vývojáři ve světě. Jedním z popředních programovacích jazyků je jazyk Java, který se již přes 25 let vyvíjí a postupně se přizpůsobuje novodobým technikám programování a novým technologiím, aby vývojářům zaručil nejlepší použitelnost. Společnost Oracle má v červenci 2017 představit devátou verzi programovacího jazyka Java, který zaznamenává velký krok kupředu z hlediska návrhu programů přidáním nových jazykových prvků - modulů. Dalšími novinkami v jazyce jsou mezi jinými REPL nástroj jshell, rozšíření anotace @Deprecated, změny v rámci Collections a mnoho jiných. Cílem této práce je popsat modularitu z teoretického hlediska podle principů, o které se opírá a její konkrétní implementaci v jazyce a navrhnout příklady na vyučování použití modulů pro kurz Programování v Javě na Vysoké škole ekonomické. Stejně je cílem této práce popsat i jiné novinky v jazyce, které je taktéž účelné zařadit do vyučování na škole. Přínosy této práce budou tedy konkrétní příklady a postupy jejich vyučování, které bude možné po oficiálním vydání Javy 9 do vyučování zařadit a seznámit studenty s těmito novými prvky jazyka. Práce se skládá ze tří kapitol. První kapitola se věnuje stručnému představení tohoto programovacího jazyka a vývoji jeho platformy během předešlých verzí. Tato kapitola také obsahuje výtah z novinek podle stránky OpenJDK. Následující kapitola představuje principy a teoretický základ modulárního programování, jeho řešení v Javě 9 a tři příklady postupně představující používání modularity v různých stádiích jejich navrhovaného probírání na cvičení. Poslední kapitola stručně představuje některé z dalších novinek, které mají být v jazyce objevit.Nowadays, there are a large number of programming languages with varying degrees of popularity among developers all over the world. Java is one of the leading programming languages, which has been developed for over 25 years and has been gradually adapted to modern programming techniques and new technologies in order to ensure its best usability by the developers. In July 2017, Oracle is to introduce the ninth version of the Java programming language, which represents a big step forward in terms of the design of programs by adding new language elements - modules. Other novelties in the language are, among others, the REPL tool jshell, the extension of the @Deprecated annotation, changes within Collections, and many others. The aim of this thesis is to describe the modularity from the theoretical point of view according to the principles on which it is based and its particular implementation in the language and to propose examples for teaching the use of modules in the Java Programming course at the University of Economics. Also, the aim of this thesis is to describe other novelties in the language which are also useful to include in lessons at the University. The benefits of this thesis will be therefore particular examples and procedures for teaching them, which will be possible - after the official release of Java 9 - to include in the lessons and to familiarize students with these new elements of the language. The thesis consists of three chapters. The first chapter is devoted to a brief presentation of this programming language and the development of its platform during its previous versions. This chapter also contains an extract from the language features published on the OpenJDK website. The second chapter presents the principles and the theoretical basis of modular programming, its implementation in Java 9, and three exercises gradually introducing the use of modularity at different proposed stages of practicing them at seminars. The last chapter briefly presents certain other novelties which are to appear in the language.
Klíčová slova:
Collection; Deprecated; Java 9; modulární programování; REPL; Collection; Deprecated; Java 9; modular programming; REPL
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/69343