Original title:
Zjišťování dopadu disruptivních business modelů na české outgoingové cestovní kanceláře
Translated title:
Assessing the impact of disruptive business models on the Czech outbound travel agency
Authors:
Chreno, Petr ; Tyll, Ladislav (advisor) ; Machek, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na zjišťování dopadu disruptivních modelů na české výjezdové cestovní kanceláře. V teoretické části je popsán business model pomocí modelu Canvas. Následně jsou představeny různé vzory disruptivních business modelů, které na trhu cestovního ruchu figurují. V praktické části byl vypracován vlastní výzkum, který zjišťoval, jak čeští občané využívají disruptivní modely pro cestování do ciziny. Na základě výstupů výzkumu zasazeného do kontextu různých oblastí byla posouzena vážnost dopadu disruptivních modelů na cestovní kanceláře. Tato práce nepotvrdila přímý negativní dopad těchto modelů na vývoj českých cestovních kanceláří. Avšak upozorňuje na budoucí hrozbu, kterou tyto disruptivní modely budou v následujících letech představovat.The diploma thesis focuses on the identification of the impact of disruptive models in tourism at the Czech travel operators. The theoretical part describes the business model using the canvas method. Subsequently, various patterns of disruptive business models in tourism market are presented. In the practical part, a research was carried out to find out how Czech citizens use disruptive models for traveling abroad. Based on the results of research in the context of different areas, the impact of disruptive models on travel operators was assessed. This work did not confirm the direct negative impact of these models on the growth of Czech travel agencies, but points out the future threat that these disruptive models will introduce in the years to come
Keywords:
Business model canvas; Disruptive business model; Outgoing travel operators; Business model canvas; disruptivní business model; výjezdové cestovní kanceláře
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/70462