Original title:
Analýza současných trendů ve výuce programování
Translated title:
Analysis of current trends in programming teaching
Authors:
Hrách, Lukáš ; Pecinovský, Rudolf (advisor) ; Pavlíčková, Jarmila (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této bakalářské práce je zmapování trendů v programování a jejich využití ve výuce. Tohoto cíle je dosaženo analýzou trendů vývoje programování jak v přítomnosti, tak s výhledem do blízké budoucnosti, následnými rozhovory s odborníky zodpovědnými za výuku programování na českých školách. Další částí práce je rozbor metodik výuky pro-gramování s bližším zaměřením na metodiku Architecture First, jejíž tvůrcem je vedoucí této práce pan inženýr Pecinovský. Na základě provedených průzkumů byla zjištěná data okomentována, popsány různé pro-blémy výuky programování a navrhnuta řešení, jak vést výuku studentů, jak implementovat trendy do výuky a tím zjednodušit pochopení látky ze strany studenta. Hlavním přínosem práce je tedy soubor doporučení pro výuku programování se zaměřením na úvodní kurzy.The aim of this Bachelor´s thesis is to map trends in programming and their use in educati-on. This objective is achieved by analysing trends in programming in the present as well as predictions for the near future and by subsequent interviews with experts that teach pro-gramming in Czech schools. The next part of the thesis analyses methodologies for teaching programming. In more detail, it focuses on the methodology called Architecture First cre-ated by the supervisor of this thesis Ing. Pecinovský. Based on the conducted survey, the obtained data were discussed and various problems related to teaching programming were described. Furthermore, the thesis offers solutions to teaching students and implementing trends in education that could make learning easier for students. Therefore the main contribution of this thesis is a set of recommendations for teaching programming with emphasis on introductory courses.
Keywords:
Architecture First; education; methodologies of education; OOP; teaching of programming; trends; Architecture First; metodiky výuky; OOP; trendy; vzdělávání; výuka programování
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69759