Original title:
Vliv finančních pobídek na dárcovství krve
Translated title:
Impact of financial incetives for blood donation
Authors:
Platilová, Alena ; Špecián, Petr (advisor) ; Chytilová, Helena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá přístupy neoklasické a behaviorální ekonomie v oblasti dárcovství krve. Základní otázkou je, zda mají finanční stimuly pozitivní či negativní vliv. Hlavní závěry světových studií behaviorálních ekonomů se týkají vytěsňovacího efektu, tedy negativního vlivu finančních pobídek. Informace o systému dárcovství krve zprostředkoval Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, pomocí nichž analyzuji systém dárcovství krve v ČR. Další data byla získána z vlastního dotazníkového šetření, který testoval postoj vysokoškolských studentů k finančním pobídkám na dárcovství krve. Pomocí regresní analýzy lze určit cenu za jeden odběr krve prostřednictvím vysvětlujících proměnných, mimo jiných i vlivu behaviorálního přístupu tzv. framing efektu. Mezi nejvýznamnější determinanty ceny za jeden odběr krve patří věk, vzdělání i postoj k odměňovanému dárcovství.The thesis deals with approaches of neoclassical and behavioral economics in the field of blood donation. The key question is whether financial incentives have a positive or negative impact. The main conclusions of world studies of behavioral economists concern the crowding out effect, the negative impact of financial incentives. Information on the blood donation system was provided by the Institute of Health Information and Statistics of the Czech Republic, which analyzes the system of blood donation in the Czech Republic. Further data was obtained from a questionnaire survey which tested the attitude of University students towards financial incentives for blood donation. Using a regression analysis, the cost of one blood sampling can be determined through explanatory variables, including the influence of the behavioral approach of the so-called framing effect. The most important determinants of the cost per blood collection are age, education, and attitude to rewarding donation.
Keywords:
blood donation; crowding out effect; financial incentive; framing effect; dárcovství krve; finanční pobídka; framing efekt; vytěsňovací efekt
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69983