Original title:
Analýza finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol
Translated title:
Analysis of high school and university students' financial literacy
Authors:
Vavrušková, Lucie ; Radová, Jarmila (advisor) ; Rajl, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce si klade za cíl definovat základní pojmy související s tématem finanční gramotnost - objastnit, jak finanční vzdělávání hraje významnou a neoddělitelnou součást finanční gramotnosti a v neposlední řadě změřit aktuální úroveň finanční gramotnosti u studentů veřejných středních a vysokých škol. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na různá pojetí definic finanční gramotnosti, na význam finančního vzdělávání v České republice a s tím i související Národní strategii finančního vzdělávání. Dále na současný stav finanční gramotnosti a také na roli subjektů zainteresovaných ve zvyšování úrovně finanční gramotnosti. Praktická část obsahuje výzkumné šetření formou dotazníkového průzkumu prováděného na veřejných středních a vysokých školách. Poté zahrnuje vyhodnocení a srovnání dotazníkového průzkumu s průzkumem Ministerstva financí z minulých let. Průzkumná část poukazuje na relativně nižší úroveň finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol a potřebu vzdělávat se v oboru financí.The thesis' goal is to define basic terms associated with financial literacy - to clarify the important and somewhat inseparable role financial education plays in terms of financial literacy. Furthemore it aims to measure the current level of financial literacy achieved by students of public high schools and public universities. The theoretical section is aimed at different definitions of the term financial literacy, the significance of financial eduction in the Czech Republic and the related national financial education strategy. Its further aim is the current level of financial literacy and the role of subjects raising that level. The practical section consists of research survey via a questionare released at public high schools and public universities and its evaluation and comparison to recent survey by the Department of finance. The survey points to a relatively low level of financial literacy and the need for education in financial matters.
Keywords:
financial education; financial literacy; financial literacy standard; national financial education strategy; finanční gramotnost; finanční vzdělávání; Národní strategie finančního vzdělávání; Standardy finanční gramotnosti
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/70599