Název:
Tištěné nebo elektronické knihy: co , jak a proč čte generace Y?
Překlad názvu:
Printed Books vs eBooks: What, Why and How Does Generation Y Read?
Autoři:
Nykl, Jan ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Lütke Notarp, Ulrike (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Tištěné nebo elektronické knihy: co, jak a proč čte generace Y?" se zabývá motivací mladých lidí, konkrétně dvaceti studentů pražských vysokých škol, ke čtení tištěných a elektronických knih. V rámci kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů bylo dále cílem nejen zjistit, jakou roli při rozhodování hrají sociální aspekty knih a jejich nabývání, nýbrž také porozumět vnímání knih očima této generace. Zkoumání tohoto velmi aktuálního tématu může obohatit nejen akademickou sféru, ale pomoci i marketingovým oddělením jednotlivých účastníků knižního trhu. Teoretická část práce se skládá z nahlédnutí do historie čtení a z popisu i charakteristiky tištěných a elektronických knih. Následuje popis současného tuzemského knižního trhu pro vytvoření představy o prostředí, v němž se všichni čtenáři nacházejí. Třetí kapitolu tvoří seznámení s generací Y, která je posléze podrobněji zkoumána, a to pomocí metod a postupů popsaných v metodologické části, z nichž je nutné zmínit zvláště zakotvenou teorii. Závěrečná část prezentuje cíle výzkumu, jeho výzkumné otázky, popisuje vzorek respondentů a průběh rozhovorů, včetně zaměření kladených otázek. Jádrem této části je předložení výsledků výzkumu a jejich následná intepretace. Kromě toho jsou uvedena omezení výzkumu a doporučení pro...The aim of the thesis 'Printed Books vs. eBooks: What, Why and How Does Generation Y Read?' is to uncover what motivates a group of young people, specifically twenty students attending universities based in Prague, to choose either printed or electronic books. Furthermore, while using the qualitative method of semi-structured interview it was also the aim of this thesis not only to describe and analyse how important are the social aspects of books as well as the ways of acquiring them, but similarly to get a better understanding of how Generation Y perceives books. For this reason the conducted research could be beneficial to an academic area of interest, while correspondingly valuable for publishers, bookshops or e-reader manufacturers and their marketing strategies. Practical research is built upon a relevant theoretical basis: history of reading, characterization of printed and electronic books, together with a Czech book market summary and an introduction of Generation Y. In addition, the fourth chapter presents methods used when conducting the research, particularly Grounded Theory. However, the results of this research and their interpretations are presented in the final chapter along with respondents' descriptions, research goals and the course of interviews. In conclusion, research limits...
Klíčová slova:
elektronické knihy; generace Y; Knihy; kvalitativní výzkum; motivace ke čtení; polostrukturovaný rozhovor; tištěné knihy; zakotvená teorie; čtení; čtečky; Books; e-books; e-readers; generation Y; grounded theory; printed books; qualitative research; reading; reading motivation; semi-structured interview