Original title:
K vlivu tlumení na rázové jevy v záběru ozubení
Translated title:
To influence of damping on impact effects in gear mesh
Authors:
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena Document type: Papers Conference/Event: Výpočtová mechanika 2006, Hrad Nečtiny (CZ), 2006-11-06 / 2006-11-08
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Pohybové rovnice nelineární parametrické soustavy s kinematickými dvojicemi s elasticky uloženými ozubenými koly byly sestaveny na základě analytické Lagrangeovy teorie, principu virtuální práce, d´Alembertova principu převedení problému kinetiky na statiku a Lagrangeova principu uvolnění a analyticky řešeny soustavou ekvivalentních nelineárních integrodiferenciálních rovnic s řešícími jádry ve tvaru rozštěpených Greenových rezolvent. Vliv lineárního a nelineárního tlumení v jednotlivých fázích zubového záběru na rázové jevy v záběru ozubení je v tomto příspěvku řešen numerickou simulací v prostředí MATLAB/Simulink.The motion equations of nonlinear parametric system of kinematic pair with elastic supported cog wheels were assembled on the basis of analytical Lagrange’s theory of mechanics, principle of virtual work, d’Alembert’s principle of conversion of kinetics problem onto statics and Lagrange’s release principle and analytical solved by means of equivalent nonlinear integrodifferential equations with solved kernels in the form of split Green’s resolvent. The influence of linear and nonlinear damping in the several phasis of gear engagement onto impact effects in gear mesh is solved in the contribution by means of numerical simulation in MATLAB/Simulink.
Keywords:
gearing mechanisms; impact effects; nonlinear dynamics; parametric systems Project no.: CEZ:AV0Z20760514 (CEP) Host item entry: Výpočtová mechanika, ISBN 80-7043-477-5
Institution: Institute of Thermomechanics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0136491