Original title:
Joint reflection as a way to cooperation between researchers and teachers
Translated title:
Společná reflexe jako cesta ke spolupráci výzkumníků a učitelů
Authors:
Hošpesová, A. ; Macháčková, Jana ; Tichá, Marie Document type: Papers Conference/Event: Conference of the International group for the Psychology of Mathematics Education /30./ (PME 30), Praha (CZ), 2006-07-16 / 2006-07-21
Year:
2006
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The contribution reports on a case study in which a group of teachers shifted from reflective practitioners to the teacher-researcher via qualified (joint) pedagogical reflection with researchers. Qualified pedagogical reflection includes observation, contemplation and consideration, description and analysis of key elements, evaluation or revaluation, ways of explanation, accepting decisions and determining a new strategy. It creates space for the transition from an intuitive to a conscious and justified teachers´action in mathematics lessons.Příspěvek informuje o případové studii ukazující posun několika učitelů od "reflektujícího praktika" k učiteli-výzkumníkovi cestou kvalifikované (společné) pedagogické reflexe. Kvalifikovaná pedagogická reflexe zahrnuje pozorování, popis a analýzu klíčových elementů,hodnocení atd. Vytváří prostor pro přechod od intuitivní k uvědomělé a odůvodňované činnosti učitele ve vyučování matematice.
Keywords:
joint reflection; qualified pedagogical reflection; reflective practitioner Project no.: CEZ:AV0Z10190503 (CEP), GA406/05/2444 (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Proceedings 30th Conference of the International group for the Psychology of Mathematics Education, ISSN 0771-100X
Institution: Institute of Mathematics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0134758