Název:
Základy finanční gramotnosti u dětí školního věku s mentálním postižením v Montessori pedagogice
Překlad názvu:
Basic of Financial Literacy for Children in School Age with Mental Disabilities in Montessori Pedagogy
Autoři:
KOTYZOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce "Základy finanční gramotnosti u dětí školního věku s mentálním postižením v Montessori pedagogice", je vytvořit instrukční materiál v duchu Montesorri pedagogiky pro oblast finanční gramotnosti. V rámci výzkumu jsou stanoveny čtyři dílčí cíle. V souladu s dílčími cílemi, je zvolena i výzkumná otázka. K dosažení cílů práce byly využity techniky kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat v rámci praktické části byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, metoda zúčastněného pozorování a individuální práce s dívkami. Výsledkem práce je vyrobený instrukční materiál pro výuku finanční gramotnosti, který obsahuje vlastnoručně vyrobené pomůcky v duchu Montessori pedagogiky. Instrukční materiál, včetně pomůcek vznikal v průběhu výzkumu a vychází z individuálních potřeb obou dívek. Výsledky výzkumného šetření poukazují na to, že práce s pomůckami byla pro obě dívky přínosná. Při práci s pomůckami bylo postupováno systematicky, a tak došlo u obou dívek k posunu, zejména v oblasti finanční gramotnosti. Každá z dívek dosáhla zlepšení v rámci svých individuálních možností, a proto nelze výsledky šetření porovnávat. Posun obou dívek v oblasti finanční gramotnosti je zaznamenán v případových studiích. Veškerý postup, jak s danými pomůckami pracovat, a jak procvičovat práci s penězi, je popsán v instrukčním materiálu. Bakalářská práce může posloužit jako inspirace pro výrobu dalších pomůcek pro oblast finanční gramotnosti, nebo pro doplnění a rozvinutí instrukčního materiálu. The main goal of the bachelor thesis "Basics of financial literacy for children in school-age with mental disabilities in Montessori pedagogy" is to create an instructional material for financial literacy in Montessori pedagogy. The research determines four partial goals. The research question is chosen according to the partial goals. The qualitative research techniques were used to the achievement of the goals of the bachelor thesis. The semi-structured interview, the participant observation and the individual work with the girls were used to collect data for the practical part. The result of the bachelor thesis is the formed instructional materials for teaching financial literacy including the handmade aids of Montessori pedagogy. The instructional materials, including the aids, was created during the research and based on the individual needs of the girls.The results of the research point out the work with the aids beeing helpful for both girls. It was proceeded systematically during the work with the aids. Both girls improved, especially in the area of the financial literacy. Each of the girls improved according their individual abilities. Therefore it is not possible to compare the results of the research. The improvement of both girls in the area of the financial literacy is recorded in case studies. All process of the work with the aids and the practise work with money is described in the instructional materials. The bachelor thesis can serve as inspiration for the production of other aids in the area of the financial literacy, or for the completion and the grow of the instructional materials.
Klíčová slova:
ageneze corpus callosum; Downův syndrom; finanční gramotnost; mentální retardace; Montessori pedagogika; agenesis of the corpus callosum; Down syndrome; financial literacy; mental retardation; Montessori pedagogy Citace: KOTYZOVÁ, Michaela. Základy finanční gramotnosti u dětí školního věku s mentálním postižením v Montessori pedagogice. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51589