Original title:
Kontrola a řízení hudební tvorby v období normalizace na příkladu rockové hudby a její medializace.
Translated title:
Controlling and managing a music production in the period of normalization on the example of rock music and its media portrayal
Authors:
Husák, Martin ; Končelík, Jakub (advisor) ; Vaněk, Miroslav (referee) ; Stehlík, Michal (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce "Kontrola a řízení hudební tvorby v období normalizace na příkladu rockové hudby a její medializace" popisuje a analyzuje na základě širokého teoretického a metodologického rámce systém kontroly a řízení hudební tvorby v Československu, prostřednictvím kterého komunistický režim v období začínající normalizace internalizoval ideologickou linii kulturní politiky i v oblasti rockové hudby. Způsob systematizace hudební tvorby na institucionální úrovni a propagandistická úloha médií v této souvislosti představovaly výchozí mocenské nástroje režimu v indoktrinaci socialistických hodnot. Na příkladu zobrazení soudních procesů s hudebním undergroundem v roce 1976 v tisku tato práce ukazuje, jakým způsobem se vlivem kontrolních a řídících mechanismů projevoval daný ideologický rámec v mediálním zobrazení rockové hudby, která se ve sledovaném období stala uměleckým vyjádřením estetického i etického rozchodu undergroundu s establishmentem.The thesis "Controlling and managing a music production in the period of normalization on the example of rock music and its media portrayal" describes and analyses the system of controlling and managing Czechoslovak music production in the period of normalization with a particular attention to the mechanisms that deployed socialist ideological and aesthetical standards in the area of rock music. Additionally, this included a prescriptive media coverage highlighting socialist values using coordinated and centralised management through state institutions. The goal of the thesis is then to reveal a modus operandi of communist cultural policy on the examples of media approach to the trials with leading underground music protagonists in 1976 as rock music was a vehicle for expression their dissent attitude toward the system in an artistic way.
Keywords:
alternative; critical theories; distinction; hegemony; ideology; mainstream; normalization; oral history; Plastic People of the Universe; political songs; Popular music; Prague spring; rock music; state culture policy; underground; alternativa; distinkce; hegemonie; ideologie; kritické teorie; kulturní politika; mainstream; normalizace; orální historie; Plastic People of the Universe; Populární hudba; Pražské jaro; rocková hudba; underground; žánr politické písně
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82799