Original title:
Portfolio jako nástroj hodnocení ve speciální výtvarné výchově
Translated title:
Portfolio - a Tool of Assessment in Special Art Education
Authors:
Formánková, Iveta ; Novotná, Magdalena (advisor) ; Čech, Viktor (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá sběrem, tříděním a reflektováním výtvarných projevů konkrétního dítěte během školního období. Teoretická část obsahuje informace získané studiem odborné literatury, které se týkají pojmů výtvarná výchova, vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, portfolio, hodnocení, dětská kresba, ontogeneze, psychiatrická diagnóza, vývojové poruchy. Empirická část byla zaměřena na rozvoj duševních a sociálních schopností v souvislosti s rozvojem kresby, chlapce s psychiatrickou diagnózou. Práce je zpracována metodami kvalitativního výzkumu. Jedná se o případovou studii s následnou analýzou výsledků činnosti, tedy jeho výtvarných projevů.This thesis deals with the collection, sorting and by reflecting artistic expressions of a particular child during the school year. The theoretical part contains information obtained from the study of literature concerning the concepts of art education, perception, sensitivity, imagination, creation, communication, portfolio assessment, children's drawing, ontogeny, psychiatric diagnosis, developmental disorders. The empirical part focused on the development of intellectual and social abilities in connection with the development of drawings, a boy with psychiatric diagnosis. The work is processed by the methods of qualitative research. It is a case study with subsequent analysis results of operations,ie his artistic expressions.
Keywords:
art education; assessment; child drawing; communication; imagination; making art; ontogenesis; perception,sensuality; portfolio; psychiatric diagnosis,mental disorders; citlivost; dětská kresba; hodnocení; komunikace; ontogeneze; portfolio; psychiatrická diagnóza; představivost; tvorba; vnímání; výtvarná výchova; vývojové poruchy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74402