Original title:
Dohled, média, interaktivita - Problematika dohledu v kontextu moderního mediálního prostoru
Translated title:
Surveillance, Media, Interactivity - Surveillance in the context of modern media
Authors:
Šafránek, Michal ; Slavíček, Daniel (advisor) ; Fišerová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se bude zabývat klíčovými aspekty problematiky dohledu v rámci současné sociálně- mediální reality. Popíše základní přístupy k tématu dohledu (se zaměřením na tzv. moderní elektronická média) z pozice interdisciplinárního oboru surveillance studies, děl M. Foucaulta, G. Deleuze aj., přičemž se nadále bude věnovat především teoretickým i praktickým aspektům dohledu a monitorování moderního mediálního prostoru. Práce si rovněž klade za cíl přinést vyvážený, místy kritický pohled na současné prostředky online komunikace a způsoby, či možnosti, kterými jsou uživatelé webu sledováni, aniž by o tom často měli ponětí. Klíčová slova Surveillance studies, dohled, média, online interakce, interaktivita, sociální sítě, marketingThe purpose of this thesis is to describe the key aspects of the surveillance in the contemporary social media reality. It aims to take note of the basic approaches and theories in the field of surveillance and tries to fully describe and understand the impact of the - so called social media in the (post) modern situation, using the position of the interdisciplinary field of Surveillance studies, and also the works of M. Foucault, G. Deleuze etc., with the emphasis put on the theoretical and practical aspects of surveillance and monitoring of the modern media reality. The work also aims to bring balanced, sometimes critical view on the contemporary means of online communication and the tools, or means, that can be used to monitor the users of the internet - with, or without their consent or notion. Key words Surveillance studies, surveillance, media, online interactions, interactivity, social media, marketing
Keywords:
interactivity; marketing; media; online interactions; social media; surveillance; Surveillance studies; dohled; interaktivita; marketing; média; online interakce; sociální sítě; Surveillance studies
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84201