Original title:
Dohled a Facebook
Translated title:
Surveillance and Facebook
Authors:
Heroldová, Lenka ; Slavíček, Daniel (advisor) ; Marcelli, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje elektronickému dohledu na online platformě Facebook. Tato populární sociální síť se stala nástrojem pro zábavu i business. Facebook o svých uživatelích sbírá a dále využívá určitá data, tedy nad nimi vykonává jistou formu elektronického dohledu. Všechna tato data na sebe uživatelé prozrazují dobrovolně. Užití takto nasbíraných informací přechází od komerčních účelů s jasným účelem zisku, po prevenci zločinu, například kyberšikany apod. Diplomová práce je rozdělena do tří částí. První popisuje historii dohledu až po dnešní, postmoderní dobu. Druhá část objasňuje vznik sociální sítě Facebook, podmínky jejího užívání v návaznosti na soukromí uživatelů, praktické příklady sběru dat a hlavně jejich využití. Poslední část představuje další současné oblíbené sociální sítě, jejich uživatelské rozhraní i potenciální elektronický dohled a využití nasbíraných dat v prostředí online reklamy.This diploma thesis focuses on surveillance studies on online platform Facebook. This famous social site became a tool for both fun and business lately. Facebook collects data that is then used for some other purposes which means there is some kind of a surveillance done. All the infomation that Facebook collects is given by the users themselves who voluntarily share their personal information. This kind of collected data is then for example used for commercial purposes such as media advertising with obvious profit expectations and so is used in crime prevention such as cyberbullying etc. Diploma thesis is divided into three sections. First describes surveillance history until nowadays, postmodern times. Second part clarifies the formation of the social site Facebook, it's user rules and privacy rules as well as practical examples of using collected data online. The last part of this thesis introduces some other favourite social sites and its functions as well as their surveillance possibilities and advertising potential.
Keywords:
advertisement; commercial use; data mining; Facebook; interpersonal surveillance; social media; Surveillance; surveillance studies; data mining; Dohled; Facebook; komerční užití; mezilidský dohled; reklama; sociální síť; surveillance studies
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83931