Original title:
Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Approaches to teaching primary school mathematics
Authors:
Ždímalová, Eva ; Jirotková, Darina (advisor) ; Slezáková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni ZŠ Abstrakt: Tato práce se zabývá dvěma odlišnými přístupy k výuce matematiky na 1. stupni ZŠ, transmisivním přístupem a tzv. genetickým konstruktivismem. V teoretické části práce jsou popsány znaky těchto dvou přístupů. Cílem výzkumu bylo popsat přístup konkrétního učitele ve výuce matematiky. Pro naplnění tohoto cíle byla použita metoda pozorování a analýzy videozáznamů z výuky, doplněná rozhovory s učiteli. Po roce zkoumání pedagogické reality byla vybrána práce s chybou jako klíčový didaktický jev. Práce s chybou je zde analyzována z pohledu poznání a odstraňování chyby žákem. Součástí praktické části práce je také analýza autorčina vlastního vývoje ve výuce matematiky. Klíčová slova: Přístup k vyučování, metoda, technika, konstruktivistický přístup, transmisivní přístup, práce s chybou, individualizace, profesní rozvoj učiteleApproaches to teaching primary school mathematics Abstract: The main goal of this thesis is to clarify the differences between two distinct approaches to teaching mathematics at primary school, the transmissive approach and so called genetic constructivism. The theoretical part of the thesis describes main features of these two approaches to teaching mathematics. The practical part shows approaches of two concrete teachers of the first grade, which are investigated by observation, analysis of videorecordings from mathematics lessons and interviews with the teachers. The videorecordings analysis shows didactic aspects of each teacher's approach to teaching. Dealing with pupil's error has been chosen as leading didactic aspect and is analysed in more detail. Furthermore, the author's development of her own approach to teaching mathematics is analysed. Key words: approach to teaching, method, technique, constructivist approach, transmissive approach, dealing with errors, individualisation, teacher's professional development
Keywords:
approach to teaching; constructivist approach; dealing with errors; individualisation; method; teacher's professional development; technique; transmissive approach; individualizace; konstruktivistický přístup; metoda; profesní rozvoj učitele; práce s chybou; Přístup k vyučování; technika; transmisivní přístup
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83916