Název:
Syndrom vyhoření u učitelů
Překlad názvu:
Burnout syndrome of teachers
Autoři:
Vaňková, Lenka ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Michálková, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u učitelů základních škol v Praze. Jejím cílem je posoudit míru vyhoření u učitelů v závislosti na stupni školy, vzdělání a délce praxe, ale také vzhledem k pohlaví a věku respondentů. V teoretické části je učitelská profese pojata jako specifické povolání, na které jsou kladeny zvláštní nároky. Je zde řešeno srovnání učitelů 1. a 2. stupně z hlediska náročnosti jejich profese a propojení se syndromem vyhoření. Dále jsou definovány zátěžové situace se zaměřením na stres, který vznik syndromu vyhoření významně ovlivňuje. Problematika syndromu vyhoření je zpracována obecně i se zaměřením na profesi učitele. Praktická část má charakter empirického výzkumu. Data byla získána pomocí kvantitativní metody, a to formou písemného dotazníku. Získaná data byla zpracována a analyzována pomocí počítačového programu. Ověřovala jsem závislost výsledků na pohlaví, věku, pedagogickém vzdělání, délce praxe a stupni školy, kde učitelé převážně působí. Svá zjištění jsem srovnávala i s odbornou literaturou. Výsledky výzkumu prokázaly, že míra celkového vyhoření je závislá na pohlaví, pedagogickém vzdělání a stupni školy. Naopak ale nesouvisí s věkem a délkou pedagogické praxe učitelů. Výzkumný vzorek tohoto šetření není ohrožen syndromem vyhoření. KLÍČOVÁ SLOVA...The diploma thesis is concerned with the burnout syndrome in the case of teachers at elementary schools in Prague. The main target is to define the rate of burnout among teachers according to the grade of the school, level of education and the length of their practice. Also their sex and age were evaluated. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the specifics of teachers' profession with their extra requirements. There is drawn a comparison between the teachers at the 1st and the 2nd grade focused on the difficulty of their profession connected to the burnout syndrome. There are also defined the stressful situations which influent the burnout syndrome. The problem of burnout syndrome is described in general and aimed at the teachers, too. The practical part contents the empirical research of data obtained from the written questionnaire - quantitative method. The data were processed and analysed with a computer programme. I checked the result reliance on sex, age, level of education, length of practice and the grade of the school where the teacher affects. I compared my results with specialized literature. The results of the research have shown that the burnout syndrome is influenced by sex, level of education and the grade of the school. On the other hand it is not...
Klíčová slova:
práce s lidmi; syndrom; vyhoření; vyčerpání,učitel; burn-out; exhaustion; syndrom; teacher; work with people