Název:
Problémy poetismu. Poezie v pojetí Karla Teigeho a E.F. Buriana
Překlad názvu:
Two concepts of poetism. Karel Teige and E. F. Burian
Autoři:
Rozbořilová, Adéla ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem předkládané práce je charakteristika poetismu v pojetí E. F. Buriana na kontrastním pozadí Teigeho koncepce. Klíčový je Burianův důraz na zvukovost a tonalitu v protikladu k tradiční teigovské vizualitě. Cílem práce je zachytit Burianovy vize avantgardní teoreticko- estetické koncepce se zaměřením na Burianovo pojetí poezie, tak jak se promítala v Burianově díle (Idioteon, Polydynamika ad.) a její aplikace v soudobé kultuře. S tím souvisí snaha objasnit Burianův pojem polydynamiky, která tvoří základ jeho koncepce. Klíčová slova: Emil František Burian, Karel Teige, poetismus, tonalita, vizualita, optická báseň, voiceband, polydynamikaThis thesis characterises E. F. Burian's early conception of Poetism in contrast to Teige's "mainstream" avantgarde conception, focusing on the period of Burian's stay in Prague between 1924 and 1930. The crucial aspect of the problem is Burian's emphasis on acoustics and tonality in poetry, opposed to Teige's optical poems based on visuality. First, the main ideas of Teige's program are set up. The thesis then follows Burian's artistic progression, analysing all Burian's fundamental writings (Polydynamika, Idioteon etc.) and explains his idea of polydynamics. The aim is to explicate Burian's vision of poetism and its application in contemporary cultural environment, based on what Burian reflects in his writings. Keywords: Emil František Burian, Karel Teige, Poetism, tonality, visuality, optical poetry, voiceband, polydynamics
Klíčová slova:
E.F. Burian; fotogenická báseň; Karel Teige; poetsmus; voiceband; E.F. Burian; Karel Teige; optical poetry; Poetism; voiceband