Original title:
Vzdělání – jeden z předpokladů umělecké orientace a tvorby žen
Translated title:
Education – One of the Assumption for Artistic Orientation of Women
Authors:
Malínská, Jana Document type: Papers Conference/Event: Žena umělkyně na přelomu 19. a 20. století, Roztoky u Prahy (CZ), 2005-10-11 / 2005-10-12
Year:
2005
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma, jež jsem si pro svůj příspěvek zvolila, je velice široké. Proto jsem se zaměřila na čtyři důležité oblasti vztahu vzdělání k umělecké orientaci a tvorbě žen. Především jsem se soustředila na literaturu, neboť se v ní uplatnilo a vyniklo nejvíce žen v porovnání s ostatními uměleckými obory. Dalším zastavením je salon, organizovaný českými středními společenskými vrstvami, a jeho nezastupitelná role ve vztahu vzdělání a umění. Vstup žen do veřejné sféry, zpočátku jen v oblasti charitativní a od šedesátých let 19. století díky politickému uvolnění také kulturní a vzdělávací, umožnil vznik spolků, klubů a organizací žen. V závěru příspěvku se ještě stručně zmínila o významu lidové kultury a tvorby v české společnosti a o vlivu na ni.Considering the extent of the topic, I focused on four aspects of education and their relation to artistic orientation and production of women. The most important was literature, in which more women than in other areas searched for artistic reflection of reality. The saloons played their own irreplaceable role for the communication of information and views on arts. Since the 1860s, under more relaxed political situation, various women organisations began to flourish, often promoting orientation to artistic education. Also a broad impact on Czech society had professional interest of women in traditional artistic production.
Keywords:
czech history; Czech history; education; women’s movement; vzdělání; české dějiny Project no.: CEZ:AV0Z70900502 (CEP) Host item entry: Žena umělkyně na přelomu 19. a 20. století, ISBN 80-239-5958-1
Institution: Masaryk Institute and Archives of the ASCR AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0132466