Original title:
Smlouva o obchodním zastoupení
Translated title:
Commercial Agency Contract
Authors:
Macnarová, Stanislava ; Patěk, Daniel (advisor) ; Josková, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce je smlouva o obchodním zastoupení, která je upravena v § 2483 - § 2520 zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, díky které mají podnikatelé možnost nejen získat nové zákazníky, ale i rozšířit obecně povědomí o svém zboží či službách. Na základě smlouvy o obchodním zastoupení se totiž obchodní zástupce jako nezávislý podnikatel zavazuje dlouhodobě vyvíjet pro druhou stranu, tedy zastoupeného, činnost směřující k uzavření určitého druhu obchodů zastoupeným či k ujednání obchodů jménem zastoupeného a na jeho účet. Na druhou stranu se zastoupený zavazuje smlouvou o obchodním zastoupení za vyvíjenou činnost platit obchodnímu zástupci provizi. Smlouva o obchodním zastoupení tak dává podnikateli možnost využít třetí osobu, která na rozdíl od zaměstnance je samostatná, na druhou stranu však s podnikatelem spolupracuje a jedná v jeho zájmu. Cílem této diplomové práce je přehledný rozbor a popis smlouvy o obchodním zastoupení z pohledu aktuální právní úpravy obsažené v občanském zákoníku, jehož přijetí přineslo do institutu obchodního zastoupení, oproti předchozí úpravě obchodního zastoupení v § 652 až § 672a zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění, zejména doplnění stylistických a systematických úprav a upřesnění, jejímž cílem je dosažení plné...Commercial Agency Contract The subject of this thesis is the commercial agency contract, as regulated by Sections 2483 to 2520 of Act No 89/2012, the Civil Code, as amended, giving businesses the opportunity not only to net new customers, but also to raise general awareness of their merchandise or services. Under a commercial agency contract, a commercial agent - as an independent business entity - undertakes to engage long term in activities for the other party (the principal) aimed at the sealing of a certain type of deal by the principal or at negotiating deals in the name and on behalf of the principal. Under a commercial agency contract, the principal, for its part, agrees to pay the commercial agent commission for the activities carried out. Against this background, a commercial agency contract gives a business the opportunity to make use of a third party who, unlike an employee, is autonomous yet works with the business and acts in its interests. This thesis intends to deliver a lucid analysis and description of a commercial agency contract from the perspective of current legislation set out in the Civil Code, the enactment of which endowed the concept of commercial agency (compared to the previous provisions on commercial agency set out in Sections 652 to 672a of Act No 513/1991, the...
Keywords:
Commercial agent Commercial agency Commercial agency contract Exclusive commercial agency Non-exclusive commercial agency; Obchodní zástupce Obchodní zastoupení Smlouva o obchodním zastoupení Výhradní obchodní zastoupení Nevýhradní obchodní zastoupení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82098