Original title:
Dílo Fabiána Puléře
Translated title:
The Work of Fabián Puléř
Authors:
Svitáková, Kristina ; Hlaváčková, Jana Hana (advisor) ; Zlatohlávek, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá pražským iluminátorem 2. poloviny 16. století Fabiánem Puléřem a jeho dílnou na Starém Městě pražském. Základním tématem jsou graduály a zlomky těchto rukopisů, které vyšly z jeho dílny nebo které jsou jeho dílně připisovány (Graduál metropolitního chrámu sv. Víta, Čáslavský graduál, Žlutický graduál, trojice iluminací ze sbírky Grafiky a kresby NG v Praze, dvoudílný graduál při chrámu sv. Valentina na Starém Městě pražském, tzv. Křížovnický, zlomky Kaňkovského graduálu, Lounský graduál Jana Táborského z Klokotské Hory, Českobrodský graduál), jejich kodikologický popis a katalogové zpracování. Kromě kritického zhodnocení dosavadní literatury o tématu, sleduje práce také životopis Fabiána Puléře s ohledem na archivní prameny a vlivy a podněty v jeho tvorbě. Práce také obsahuje důležitou kapitolu věnující se ikonografii utrakvistických hudebních rukopisů a literátským bratrstvům, jakožto objednavatelům těchto zpěvních knih.This thesis deals with Fabian Puléř, an illuminator who lived in the 2nd half of 16th century in Prague, and about his workshop in the Old Town. The main theme is the graduals and their fragments, which were made in his shop or are believed to be made there (the Metropolitan St. Vitus Temple Gradual, the Gradual of Čáslav, the Gradual of Žlutice, three illuminations from the collection of National Gallery in Prague, the two-part St. Valentine's Gradual from the Old Town, the fragments of Kaňkovský Gradual, the Gradual of Louny owned by Jan Táborský of Klokotská Hora, the Gradual of Český Brod), their description and cataloguization. Apart of critically rewieving the literation on the subject to this day, my thesis follows the life of Fabian Puléř regarding archival sources and also influences and impulses behind his work. It also contains crucial chapter about iconography of utraqistic musical manuscripts and about the litterateur brotherhoods, who ordered these hymnic books.
Keywords:
16. Century; anachronism; Fabian Puler; hymnbook; iconography; literary brotherhoods; music manuscripts; utraquism; 16. století; anachronismus; Fabian Puléř; graduál; hudební rukopisy; ikonografie; literátská bratrstva; utrakvismus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80886