Original title:
Český systém povinného vzdělávání v mezinárodním kontextu
Translated title:
Czech educational system in the international context
Authors:
Kučera, Milan ; Cahlík, Tomáš (advisor) ; Břízová, Pavla (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce analyzuje vliv vybraných proměnných na výsledky z PISA šetření. Práce popisuje krátkou existenci PISA šetření, shrnuje výsledky z PISA šetření se zaměřením na agregovatelné proměnné a také se zabývá kritikou PISA šetření. Práce poskytuje zasazení českého systému povinného vzdělávání do mezinárodního kontextu výsledků a zjištění PISA šetření. Ekonometrickou analýzou na základě panelových dat 44 států účastnících se PISA šetření z let 2006, 2009 a 2012 byla potvrzena mezinárodní autokorelace výsledků PISA šetření, významně pozitivní vliv ekonomického, sociálního a kulturního zázemí a negativní vliv nerovnosti v distribuci bohatství ve společnosti. Pro tento účel byl použit prostorový autoregresní model využívající metodu odhadu maximální věrohodnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This bachelor thesis analyses the impact of chosen variables on results from PISA. The thesis describes the short existence of PISA, summarizes the results from PISA with aiming on aggregatable variables and also deals with critique of PISA. The thesis provides the insertion of the czech system of compulsory education in the international context of results and findings of PISA. Econometrics analysis based on panel data of 44 countries participating in PISA from years 2006, 2009 a 2012 were confirmed international autocorrelation in results of PISA, significantly positive impact of economic, social and cultural background and negative impact of the inequality in the distribution of wealth in society. For this purpose was used spatial autoregressive model using maximum likelihood estimation method. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
econometrics; education; PISA; SAR; ČR; ekonometrie; PISA; SAR; vzdělávání; ČR
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80679