Original title:
Analýza porozumění vybraným slovům na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Analysis of understanding words of Czech pupils
Authors:
Matiasovitsová, Klára ; Šormová, Kateřina (advisor) ; Bozděchová, Ivana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá slovní zásobou žáků mladšího školního věku, konkrétně jejich porozuměním významům určitých slov. Teoretická část práce se zaměřuje na vývoj slovní zásoby dítěte v rámci jazykového vývoje od narození po mladší školní věk a na vnitřní a vnější vlivy, které na něj během tohoto vývoje působí. Rovněž je v ní zmíněn přístup k rozšiřování slovní zásoby během výuky a souvislost s počáteční čtenářskou gramotností. V praktické části byla v rámci konkrétního vzorku nejprve na základě výsledků dotazníku analyzována míra porozumění žáků vybraným slovům, vliv typu školy na porozumění (škola městská, maloměstská, vesnická) a míra změny porozumění daným lexémům po jejich zapojení do kontextu. Dále bylo na základě druhé části výzkumu zjišťováno, v jakých situacích se žáci s neznámými slovy setkávají, jak se při setkání chovají a zda jsou o jejich významech od ostatních poučováni.Summary: This bachelor's thesis deals with vocabulary of pupils of younger school age, factually of their understanding of the word meanings of these special words. The theoretical part of this thesis intents on vocabulary development of a child in scope of language development from his/her birth till their younger school age and on internal and external factors that influence them during this development. Also an access to vocabulary growth during school teaching and a connection of initial reading literacy are referred. In practical part of this thesis there was analyzed the extent of the understanding of chosen words, the influence of the type of school (the school in the city, town and village) and the extent of the change of the word understanding after putting them into concrete context (it was made in the scope of the concrete sample, at first at the base of the questionnaire result). Then there was found out on the principle of the second part of the research, in what situations pupils meet these unknown words, how they behave when the meet them and whether they are instructed about the meanings of them.
Keywords:
initial reading literacy; language development in children; understanding of word meanings; vocabulary development; word meaning in context; younger school age; jazykový vývoj dítěte; mladší školní věk; porozumění významům slov; počáteční čtenářská gramotnost; rozvoj slovní zásoby; význam slova v kontextu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80282