Název:
Efekt asymetrické dominance: Trojatributní fantom alternativa ve hře
Překlad názvu:
The asymmetric dominance effect: Three-attribute phantom alternative at play
Autoři:
Žofák, Petr ; Matoušek, Jindřich (vedoucí práce) ; Klinger, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] In this thesis I investigate asymmetric dominance effect in hypothetical consumer choice. The main goal of this study is to determine if asymmetrically dominated unavailable alternative (phantom decoy) can cause preference shifts toward the target option which dominates it in scenario employing choice items defined on three numerical attributes. To date, previous research of consumer choice only studied asymmetric dominance effect induced by phantom decoy in scenarios utilizing two-attribute choice items. Secondary aim of this study is to determine if the same but available three-attribute decoy causes similar asymmetric dominance effect as the phantom decoy. I also examine differences in choice shares of choice items between two scenarios, both employing two choice items defined on two and three attributes, respectively, where the third distinguishing attribute serves to evoke perception of numerically expressed customer feedback on the choice items. For these purposes, I designed an experiment in a form of online questionnaire on free survey websites, which was filled by participants via the internet. I found significant asymmetric dominance effect caused by a presence of the phantom decoy. In case of the available decoy, no preference shifts were observed. Statistical analysis revealed no significant...V této práci zkoumám efekt asymetrické dominance u hypotetického spotřebitelského výběru. Hlavním cílem této práce je zjistit zda asymetricky dominovaná nedostupná alternativa (fantom návnada) může způsobit změnu preferencí ve prospěch zvolené cílové možnosti, která nad ní dominuje v případě, kdy předměty volby jsou definované třemi číselnými atributy. Doposud se výzkum spotřebitelského výběru zabýval jen efektem asymetrické dominance způsobeným fantom návnadou v případech využívající dvojatributní předměty výběru. Vedlejší cíl této studie je zjistit zda stejná, ale dostupná trojatributní návnada vyvolá podobný efekt asymetrické dominance jako nedostupná návnada. Také zkoumám rozdíly v podílech vybraných předmětů výběru mezi dvěma případy, oba využívající dva předměty výběru definované v jednom případě dvěma a ve druhém třemi atributy, kde třetí odlišovací atribut slouží k navození představy číselně vyjádřené spotřebitelské zpětné vazby na předměty výběru. Pro tyto účely jsem na bezplatných internetových stránkách sloužících pro tvorbu průzkumů navrhl experiment ve formě online dotazníku, který byl vyplněn účastníky prostřednictvím internetu. Zjistil jsem významný efekt asymetrické dominance vyvolaný přítomností fantom návnady. Žádné změny preferencí nebyly pozorovány v případě dostupné návnady. Statistická...
Klíčová slova:
efekt asymetrické dominance; efekt přitažlivosti; fantom návnada; nedostupná alternativa; preference; spotřebitelský výběr; asymmetric dominance effect; attraction effect; consumer choice; phantom decoy; preferences; unavailable alternative