Original title:
Tvorba hudebně pohybových choreografií pro děti předškolního věku s využitím vlastní didaktické pomůcky
Translated title:
Development of music and movement choreography for preschool children using my own didactic tools
Authors:
Šandová, Pavla ; Kodejška, Miloš (advisor) ; Kmentová, Milena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá implementací vlastní didaktické pomůcky do hudebně pohybových činností předškolního dítěte v mateřské škole s ohledem na integrativní charakter vzdělávání. První část práce zmiňuje v teoretické rovině důležité aspekty vývoje dítěte ve věku pěti až šesti let. Dále pojednává o specifikách rozvoje hudebnosti v předškolním věku, zvláště se zaměřením na instrumentální složku hudby. Poukazuje na hudební tvořivost, která vyplývá z principů Orffova Schulwerku. Ve druhé, praktické části, zkoumá pomocí metody experimentu, pozorování a strukturovaného interview hudební pedagogický projekt, jehož hlavní součástí je metodická řada Cup song, obsahující náměty na využití vlastní didaktické pomůcky v praxi. Zejména ověřuje vliv této metody na hudební a osobnostní rozvoj dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA Hudba, hudební schopnosti, dítě předškolního věku, hudební nástroje, integrace, projekt, Cup song, instrumentální činnosti, tvořivost, rytmus, píseň, prožitek, Orffova škola.Master's thesis addresses the implementation of didactic tool to musical movement activities of preschool children in kindergarten with respect to the integrative nature of education. The first part of the thesis is covering theoretical side of the important aspects of child development at the age of five to six years. Further it deals with the specifics of the development of musicality in preschoolers, especially focusing on instrumental side of the music. It highlights the musical creativity that flows from the principles of Orff School. Musical creativity is one of the objective of the thesis second, practical part. Here thesis research music educational project whose main component is a methodical set Cup Song that contains suggestions for practical usage. Experiment, observation and structured interview are used as methods of research that is focused on verification of the Cup Song impact on a musical and personal development of the child. KEYWORDS Music, musical abilities, preschool age child, musical instruments, integration, project, Cup Song, instrumental activity, creativity, rhythm, song, experience, Orff School.
Keywords:
creativity; Cup Song; experience; instrumental activity; integration; Music; musical abilities; musical instruments; Orff School; preschool age child; project; rhythm; song; Cup song; dítě předškolního věku; Hudba; hudební nástroje; hudební schopnosti; instrumentální činnosti; integrace; Orffova škola; projekt; prožitek; píseň; rytmus; tvořivost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79748