Original title:
Stovková tabulka ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Hundred table in mathematics teaching in primary school
Authors:
Loulová, Jana ; Slezáková, Jana (advisor) ; Havlíčková, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Prostředí Stovková tabulka je jedno z matematických prostředí vytvořených autory učebnic matematiky nakladatelství FRAUS s Hejného metodou a v této práci je více prozkoumáno. Teoretická část pojednává o současném vyučování matematice a o teorii poznávacího procesu žáků. Dále definuje pojem tabulka a práci s ní sleduje v učebnicích matematiky FRAUS s Hejného metodou. Stěžejní jsou zde úlohy z prostředí Stovkové tabulky, které jsou podle typů blíže charakterizovány. Zmíněné jsou i cíle úloh z tohoto prostředí. Taktéž je v teoretické části popsáno, jak se stovková tabulka objevuje v různých učebnicích, materiálech a jiných matematických situacích. V experimentální části jsou popsány tři experimenty, ve kterých jsem při realizaci hledala vhodný způsob zavedení Stovkové tabulky do výuky. Pro experimenty jsem vytvořila několik nových úloh a sledovala jsem, jakými postupy žáci úlohy řeší. KLÍČOVÁ SLOVA prostředí Stovková tabulka, motivace, poznávací proces žáků, tabulka, způsoby řešení úloh, učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ, cesty po stovkové tabulce, součet středově souměrných útvarů, obdélníky na stovkové tabulceThe Hundred Table environment is one of the mathematical environments created by the authors of mathematics textbooks published by FRAUS using the Hejný Method, and this paper investigates it further. The theoretical section looks at the current teaching of mathematics and theories of pupils' cognitive process. It further defines the term 'table' and looks at work with it within FRAUS mathematics textbooks using the Hejný Method. Key here are tasks using the Hundred Table environment, which are further described according to type. The objectives of tasks using this environment are also stated. The theoretical section also gives a description of how Hundred Tables appear in various textbooks, materials and other mathematical situations. The experimental section describes three experiments which I undertook to find an appropriate method for implementing Hundred Tables within teaching. I created a number of new tasks for these experiments and investigated what methods pupils used to solve these tasks. KEY WORDS Hundred Table environment, motivation, pupils' cognitive process, table, task solving methods, mathematics textbooks for Primary School, ways of Hundred Tables, sum of centrally symmetric figures, rectangles in Hundred Tables
Keywords:
experiment; graduaded problems; hundred table; mathematical structural environment; experiment; gradované úlohy; matematické strukturální prostředí; stovková tabulka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79503