Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Vyjadřování interpersonální funkce v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních a společenských věd
Original title:
Vyjadřování interpersonální funkce v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních a společenských věd
Translated title:
Interpersonal metadiscourse in English university lectures from Arts and Humanities and Social Sciences
Authors:
Klapalová, Kateřina ; Malá, Markéta (advisor) ; Brůhová, Gabriela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] (in English): The diploma thesis explores the means of expressing interpersonal function (metadiscourse) in English academic lectures. This function includes means mitigating the proposition of authors (hedges), expressions boosting its credibility (booster), instances reflecting attitude of the author (attitude markers) and means referring to both, the author himself (self-mentions) and the audience (engagement markers). For the purpose of the analysis, the integrative approach of Ken Hyland was chosen. It explores interpersonal resources as well as interactive resources in written academic discourse. Means organizing text into an intelligible and comprehensible unit will be also studied. The excerpted instances of metadiscourse were examined with respect to their function and realization form. In a case of realization forms, we expected to find means expressing modality (modal verbs, adverbs, adjectives), evaluative adjectives and adverbs, conjunctions and an array of personal pronouns referring to the participants of lectures. The findings showed surprising deviations in the categories of boosters, extended frame markers and attitude markers. Remaining categories, despite the different mode of the data (spoken academic language) corresponded with Hyland's findings from written academic discourse.(česky) Diplomová práce se zabývá prostředky vyjadřování interpersonální funkce (metadiskurzu) v anglických univerzitních přednáškách. Tato funkce zahrnuje jevy zmírňující tvrzení autora (hedges), prostředky posilující jeho důvěryhodnost (boosters), výrazy reflektující hodnotící postoje autora (attitude markers) a jevy odkazující k autorovi samotnému (self-mentions) nebo jeho čtenářům (engagement markers). Pro analýzu byl zvolen integrační přístup Kena Hylanda, který zkoumá jak interakční, tak interpersonální metadiskurz v psaném akademickém diskurzu. V práci se proto objevují i metadiskurzivní jevy organizující text do srozumitelného a snadno pochopitelného celku. Nalezené metadiskurzivní prostředky byly detailně zkoumány jak z hlediska funkčního, tak formálního. V rámci realizačních forem lze očekávat prostředky vyjadřování modality (modální slovesa, adverbia, adjektiva), evaluativní adjektiva a adverbia a osobní zájmena odkazující k účastníkům přednášek. Pro výzkum byly použity čtyři akademické přednášky z korpusu BASE. Výsledky analýzy přinesly překvapivé odchylky v kategoriích boosters, extended frame markers a postojových modifikátorů. Ostatní kategorie se i přes odlišný charakter dat (mluvené slovo) chovaly srovnatelně s Hylandovými poznatky z psaného akademického diskurzu.
Keywords:
academic discourse; Hyland; interaction; interpersonal function; interpretation; lecturer; lectures; Metadiscourse; student; text organization; akademický diskurz; Hyland; interakce; interpersonální funkce; interpretace; Metadiskurz; organizace textu; přednášející; přednášky; student
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/78782