Original title:
Problematika zavádění inovací ve vzdělávání z pohledu aktérů
Translated title:
Problems of innovations in education from different points of view
Authors:
Jarešová, Alžběta ; Mouralová, Magdalena (advisor) ; Zelinková, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o problematice inovací ve vzdělávání. Ačkoli se společnost mění a s ní i požadavky na konkurenceschopného člověka, české školy stále výrazně neinovují. Práce tak má hlavní cíl zjistit a popsat současnou situaci v zavádění a uplatňování inovací a odhalit, kdy a proč k zavádění a uplatňování inovací dochází a nedochází. Popsány jsou tak podmínky vnější (legislativní ukotvení, financování, personální zajištění), ale i vnitřní (osobnost učitele, motivace, inovativní potenciál). Použit je design případové studie, zkoumána je Hejného metoda na konkrétní škole. Prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů (učitelé, ředitel) jsou identifikovány klíčové události, změny, ale i participující aktéři a podmínky. Odhalována je jejich role v daném procesu, vývoj v čase. Práce užívá konceptuálního rámce sestaveného z fázového modelu veřejně politického cyklu, Teorie tří proudů, analýzy silových polí a Modelu změny. Autorka odhaluje klíčovou roli aktérů v podobě promotéra politiky a odpůrce změny. Identifikováno je i mnoho formujících podmínek. Ty mohou být systémové, osobní, organizační i sociální. Práce poskytuje doporučení pro vybranou školu, jak probíhající proces změny úspěšně završit. Uvedena jsou i obecná doporučení pro zavádění inovací.The diploma thesis discusses the issue of innovation in education. Although society and the requirements of a competetive person are changing Czech schools use only few innovative elements. The main objective is to identify and explain the current situation and find out when and why innovations are or are not implemented. Conditions are described as external (legislative, financing, staffing), but also the internal (teacher's personality, motivation, innovative potential). The research design is a case study, Hejny method at the chosen school. By means of semi-structured interviews with the main persons involved (teachers, school headmaster) identifies the events, changes, but also the participating actors and conditions and uncovers their role in the process, development in time. The author uses the 4-level public political cycle model, Multiple-streams theory, force field analysis and Model of change. The author reveals the key role players (the policy entrepreneurs and opponent of change). Many forming conditions is discovered. That is systemic, personal, organizational and social conditions. The work provides recommendations for the chosen school to successfully conclude the change. General recommendations for implementing innovation are also included.
Keywords:
actor; case study; Education; inovation; process; aktér; inovace; proces; případová studie; Vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/78418