Název:
Osvojování slovní zásoby prostřednictvím interaktivní tabule
Překlad názvu:
Acquiring Vocabulary by Means of Smartboard
Autoři:
Španingerová, Zdeňka ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Rozboudová, Lenka (oponent) ; Ondráková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Osvojování slovní zásoby prostřednictvím interaktivní tabule AUTOR: Mgr. Zdeňka Španingerová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra germanistiky ŠKOLITEL: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. ABSTRAKT: Předmětem této dizertační práce je výzkum efektivity interaktivní tabule ve výuce cizích jazyků. Cílem je ověřit, zda je interaktivní tabule účinným nástrojem při osvojování slovní zásoby se zaměřením na německý jazyk.První čtyři kapitoly čerpají kompilačním způsobem z dostupné sekundární literatury, aplikovaná pátá část se zabývá samotným výzkumem. Efektivita interaktivní tabule byla testovánana vybraných třechlekcích: v experimentální skupině se vyučovalo pomocí interaktivní tabule, při výuce v kontrolní skupině naopak využívána nebyla. Kroměexperimentu byl se žáky provedenrozhovor a test individuálních stylů učení, které byly doplněny pozorováním video záznamů jednotlivých vyučovacích jednotek. Výsledky výzkumu naznačují, že interaktivní prvky ve vyučování němčiny vedou k úspěšnějšímu osvojování slovní zásoby a efektivnost tohoto procesu může být vyšší, než je tomu bez jejího prostřednictví. Nastíněná problematika si vzhledem k malému vzorku žáků zasluhuje další extenzivní zkoumání. KLÍČOVÁ SLOVA: Interaktivní tabule, osvojování slovní zásoby, individuální zvláštnosti žáků, učební styly a strategie, nová média a multimédiaTITLE: Acquiring Vocabulary by Means of Smartboard AUTHOR: Mgr. Zdeňka Španingerová DEPARTMENT: Department of German Studies SUPERVISOR: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. ABSTRACT: This PhD thesis deals with researching the efficiency of interactive whiteboards in foreign language teaching. The objective was to verify the hypothesis that the interactive whiteboard is an effective tool and means in the process of acquiring German vocabulary. Chapters I to IV draw upon available secondary literature, whilst part V is concerned with the applied research. Vocabulary uptake efficiency was tested on three teaching modules by contrasting an experimental group and a control. The experimental group was taught by means of an interactive whiteboard, whereas the control group was not. The methodology of the research is based on the above mentioned experiment, interviews with the pupils, a test of individual learning styles and observation of all lessons (based on video recordings). The results of the research suggest that interactive elements in German language teaching make the acquisition of vocabulary more successful. Moreover, the efficiency might be higher throughimplementation of the interactive whiteboard. Regarding the small sample of students the problem outlined in this work deserves more extensive research....
Klíčová slova:
individuální zvláštnosti žáků; Interaktivní tabule; nová média a multimédia; osvojování slovní zásoby; učební styly a strategie; acquiring vocabulary; individual characteristics of pupils; Interactive whiteboard; learning styles and strategies; new media and multimedia