Original title:
Problémy socializace dětí z pěstounských rodin na druhém stupni základních škol
Translated title:
Problems of Socialization of Children in Foster Care in Secondary Schools
Authors:
Převorovská, Michaela ; Klusáček, Jan (advisor) ; Geissler, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá procesem socializace dětí, které vyrůstají v pěstounských rodinách, na druhém stupni základních škol. Cílem je popsat proces socializace ve dvou významných sociálních skupinách pro tyto děti - v pěstounské rodině a ve školním kolektivu - a charakterizovat některé specifické projevy těchto dětí v procesu socializace, jejich vnímání pěstounské rodiny a školního kolektivu. Skrze kvalitativními rozhovory byl zkoumán proces socializace z pohledu pěstounů, třídních učitelů a dětí. Přičemž porovnává tři případy pěstounských rodin, subjektivním pohledem aktérů, úspěšné a neúspěšné socializace. Z výsledků výzkumu vyplývá, že se tyto děti se do nového prostředí adaptují s rozdílnou úspěšností, projevují se v kolektivu odlišně, a někdy výrazněji vybočují ze svého prostředí, což může být následkem nedostatečného zázemí a jistot z biologických rodin.This thesis is focused on the process of socialization of childen growing up in foster care families at secondary schools. The aim is to describe the process of socialization in two main social groups for these chidren - foster family and school class - and describe some specific behaviour of these children in the process of socialization, their perceptions of foster families and the school community. By qualitative interviews was examined socialization proces, from the perspective of foster parents, classroom teachers and children. The study compares three cases of foster family, successful and unsuccessful socialization by the subjective view of participants. The research results suggest that these children adapt to a new environment with varying success, their group beviour is different and sometimes deviate significantly from their environment, which may be due to lack of family background and security of biological families
Keywords:
adaptation; foster care; peer relations; psychological needs deprivation; Socialization; adaptace; deprivace; inkluzivní vzdělávání; pěstounská péče; Socializace; vrstevnické vztahy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77729