Název:
Nová mytologie: Nové pojetí britského hellenismu ve vybraném díle P.B. Shelleyho a J. Keatse
Překlad názvu:
New Mythology: The Redefinition of British Hellenism in Selected Poetry of Percy B. Shelley and John Keats
Autoři:
Neumannová, Edita ; Horová, Miroslava (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This bachelor thesis sets to examine Romantic Hellenism in selected works of John Keats and Percy Bysshe Shelley. During the Romantic era, Ancient Greece occupied a unique position, on the one hand it was admired and promoted as an ideal, on the other hand it was reduced to a very limited selection of texts even at university level. While the Romantic movement originally strived to liberate itself from the classical authorities and sought their own, new ways of poetic expression, the second generation of English Romantic poets made interesting attempts to appropriate the legacy of Ancient Greece, only this time (allegedly) independent of the established canonical views. In my thesis I examine the question of (both actual and perceived) authenticity, the influence of other interpretations, and the problem of authority in the selected works of John Keats and Percy Bysshe Shelley, two second-generation Romantic poets whose education pertaining to the classical world was substantially different. My goal is not to judge the appropriateness of the varying allusions to Ancient Greece in their work, but rather to examine the different relations of the authors to the different, insurmountably other and idolised world. The first chapter is concerned with the authors' different approaches to the original...Tato bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat téma romantického hellenismu ve vybraných básních Johna Keatse a Percyho Bysshe Shelleyho. Klasické Řecko zaujímalo v období romantismu ojedinělé místo - na jednu stranu bylo obdivováno a kladeno za vzor, na druhou stranu byl i na univerzitách rozsah výuky původních řeckých textů omezen. Zatímco jedním z původních cílů romantického hnutí bylo osvobodit se od vlivu klasické literatury a najít svůj vlastní poetický směr, druhá generace romantických básníků se opět pokoušela pracovat s literárními pozůstatky starého Řecka, ale tentokrát (alespoň domněle) nezávisle na zavedených interpretacích. Ve své práci se zabývám rolí (doložitelné nebo jen vnímané) autenticity, vlivem interpretací jiných autorů a problémem autority jako takové ve vztahu ke starořeckému světu ve vybraných dílech dvou anglických romantických básníků druhé generace, jejichž vzdělání bylo, pokud jde o klasický svět, diametrálně odlišné. Mým primárním cílem není zhodnotit příhodnost všech zmínek týkajících se starého Řecka, ale porovnat postoj obou autorů k jinému, nepřekonatelně cizímu a idealizovanému světu. V první kapitole zkoumám vztah obou autorů k původním starořeckým textům. Snažím se ukázat, že Keats byl na překladech a jiných nepřímých zpracováních starořeckých textů závislý i...
Klíčová slova:
John Keats; lyrická poezie; mytologie; Percy Bysshe Shelley; romantické helénství; romantismus; Hellenism; John Keats; Lyric Poetry; Mythology; Percy Bysshe Shelley; Romanticism