Original title:
Vývoj květinových zátiší od antiky po závěr baroka
Translated title:
The Development of Floral Still Life Paintings from antiquity to the late Baroque
Authors:
Semrádová, Alžběta ; Konečný, Lubomír (advisor) ; Dobalová, Sylva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce podává obecný nástin vývoje malby zátiší od antiky po konec baroka v rámci evropského kulturního kontextu, přičemž důraz je kladen na květinová zátiší. Text je členěn do čtyř kapitol. První kapitola se věnuje zátiší v dobách antiky, které později inspirovalo malíře mladších epoch, nicméně snaží se též upozornit na rozdílná chápání těchto specifických námětů. Nechybí ani citace antické literatury. Druhá kapitola představuje zátiší doby středověku, období, ve kterém se závazně utvářela křesťanská ikonografie. Samostatná zátiší neexistovala, nicméně pozvolna se začínala prosazovat v rámci náboženských obrazů jako nositelé skryté symboliky. V další kapitole je představeno renesanční zátiší v souvislosti se stíráním rozdílů mezi uměním a pozorováním přírody v rámci vědeckého poznání. Malbě zátiší v baroku se věnuje poslední kapitola, která zkoumá vývoj samostatných obrazů zátiší především v období 17. a 18. století a uvádí rozdíly mezi zátišími vznikajícími v různých evropských uměleckých centrech.The thesis provides a general outline of the development of the still life paintings from antiquity to the end of the Baroque era in the European cultural context with an emphasis on the floral still lifes. The text is divided into four chapters. The first chapter is devoted to the still life paintings in ancient times, which later inspired painters of the younger ages, but also tries to point out to the different understanding of these specific thermes. Some quotations of ancient literature are attached. The second chapter introduces the medieval still lifes. In those times the Christian iconography has formed. The independent still lifes did not exist, however slowly began to appear within religious images like the bearers of the hidden symbolism. In the following chapter the Renaissance still life is introduced in the context of reducing the differences between art and nature observation in connnection with scientific knowledge. The last chapter deals with the Baroque still life painting, examines the development of individual still life paintings, mainly from the 17th and 18th centuries, and presents the differences between still life produced in different European art centres.
Keywords:
development; flowers; iconography; still life; symbolism; ikonografie; květiny; symbolika; vývoj; zátiší
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/76404