Original title:
Aspekty motivace v crowdfundingu
Translated title:
Facets of motivation in crowdfunding
Authors:
Matoušek, Vojtěch ; Lupač, Petr (advisor) ; Sládek, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v českém jazyce. Tato práce slouží jakou úvod do problematiky zkoumání sociologických aspektů motivace investování v crowdfundingu. Na základě rešerše dostupné literatury a vlastního kvalitativního výzkumu na projektantech text popisuje základní vnitřní mechanizmy crowdfundingové kampaně. Zjištěné mechanizmy odhalují jednotlivé aspekty motivace. Práce vytváří hypotézu o rozdělení těchto motivačních aspektu do dvou hlavních dimenzí, sociální dimenze zakládající se na teorii sociální směny a ekonomické dimenze založené na teorii racionální volby. Práce tuto hypotézu testuje na základě kvantitativního šetření investorů. Hypotéza nemohla být na základě získaných dat přijata, přestože výzkum potvrdil, že nalezené motivátory jsou signifikantní při rozhodování investorů. Další vyhodnocení sebraných dat posloužila k nalezení pěti dimenzí aspektů motivace, které jsou v práci popsány.This thesis serves as an introduction to an investigation of sociological aspects of motivation of funding in crowdfunding projects. The text explains basic internal mechanisms of a crowdfunding campaign and the explanation is based on a review of available literature and on own qualitative study carried out on a sample of crowdfunding campaign planners. The described mechanisms reveal individual aspects of crowdfunding motivation. The thesis works with a hypothesis that the aspects can be divided into two dimensions: the social dimension based on the theory of social exchange and the economical dimension based on the theory of rational choice. The hypothesis was tested by a quantitative approach using data collected on a sample of backers. Instead of approving the hypothesis, the data revealed that there were five dimensions associated with the aspects of backer motivation. The dimensions are described and discussed in the thesis.
Keywords:
Crowdfunding; Internet; Motivation; Rational choice theory; Social network; Crowdfunding; Internet; Motivace; Sociání sítě; Teorie racionální volby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/76127