Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Primární prevence v oblasti látkových i nelátkových závislostí na základních a středních školách v ČR a vybraných evropských zemích.
Original title:
Primární prevence v oblasti látkových i nelátkových závislostí na základních a středních školách v ČR a vybraných evropských zemích.
Translated title:
Primary prevention of the substance and non-substance addiction in primary and secondary schools in Czech Republic and selected European countries
Authors:
Přibylová, Kateřina ; Rajsiglová, Jiřina (advisor) ; Havlová, Michaela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V České republice se můžeme prostřednictvím tzv. minimálního preventivního programu školy setkat nejen s pojmem "závislosti látkové", ale i s pojmem "závislosti nelátkové". Jakým způsobem však probíhá prevence těchto závislostí a můžeme se s tímto komplexním přístupem k prevenci závislostí setkat i na školách jiných zemí? Pro porovnání s Českou republikou jsem si vybrala dvě země: Finsko a Velkou Británii. Hlavním cílem mé práce bylo zjistit, jaké jsou současné školní preventivní přístupy, a to na základě analýzy školních preventivních programů či jiných preventivních aktivit škol jednotlivých zemí. Dále pak na základě kurikulárních dokumentů zemí zjistit, jaké předměty či průřezová témata se podílí na prevenci látkových a nelátkových závislostí. A závěrem ze získaných poznatků shrnout, do jaké míry realizují školy jednotlivých zemí prevenci látkových a nelátkových závislostí. Klíčová slova: školní primární prevence, látkové závislosti, nelátkové závislosti, behaviorální závislosti, kurikulární dokumenty, školní preventivní programyIn the Czech Republic it is possible through the so called Basic Preventive Programme to encounter not only the term "substance addiction", but also the term "non-substance addiction". In which way is the prevention of addictions performed and can we also find this comprehensive approach to the prevention of addictions in the schools of foreign countries? For comparison with the Czech Republic I chose two countries: Finland and Great Britain. The main aim of my work was based on an analysis of the school-based prevention programs and other preventive activities in the schools of each country to determine the current school preventive approaches. Furthermore, it was based on the curricular documents of the countries to identify which subjects or cross-cutting themes are involved in the prevention of substance and non-substance addictions. Finally, I wanted to summarize, from the obtained information, to what extent do the schools of the particular countries realize the prevention of substance and non-substance addictions. Key words: school-based primary prevention, substance addiction, non-substance addiction, behavioural addiction, curricular documents, school-based prevention programs
Keywords:
behavioural addiction; curricular documents; non-substance addiction; school-based prevention programs; school-based primary prevention; substance addiction; behaviorální závislosti; kurikulární dokumenty; látkové závislosti; nelátkové závislosti; školní preventivní programy; školní primární prevence
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/76108