Original title:
Práce s číselnými a algebraickými výrazy na základní škole
Translated title:
Working with numerical and algebraic expression in the compulsory education
Authors:
Pantůčková, Lenka ; Novotná, Jarmila (advisor) ; Pilous, Derek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Práce s číselnými a algebraickými výrazy na základní škole Autor: Bc. Lenka Pantůčková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Vedoucí práce: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. Diplomová práce se zabývá číselnými a algebraickými výrazy na základní škole. Teoretická část je věnována rámcovým vzdělávacím programům pro základní vzdělávání a pro gymnázia. Dále je zmíněna propedeutika algebraických výrazů na 1. a 2. stupni. Jsou zde uvedeny nejčastější chyby při úpravách algebraických výrazů. Jsou zmíněny také významy, jakých může nabývat proměnná. Poslední podkapitola teoretické části se zabývá statistikou, která je dále použita ve vyhodnocování výsledků experimentu. V experimentální části jsou nejdříve uvedeny cíle a metody výzkumu. Dále jsou představeny vybrané základní školy, které se účastnily experimentu. Provedena je také analýza učebnic matematiky pro 8. ročník (především kapitol, které se týkají výrazů), podle kterých se vyučují třídy na těchto vybraných školách. Představen je také test, který byl předložen 128 žákům. Další podkapitoly jsou věnovány hypotézám a očekávaným chybám v jednotlivých podúlohách. Na závěr experimentální části jsou uvedené výsledky, které vyplynuly z vyhodnocení testu. Klíčová slova: číselné a algebraické výrazy, didaktický test, chyby při...Title: Working with numerical and algebraic expressions in the compulsory education Author: Bc. Lenka Pantůčková Department: Department of Mathametics and Mathematical Education Supervisor: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. This Diploma Thesis deals with numerical and algebraic expressions in elementary school. The theoretical part deals with the framework educational programme for elementary education and grammar schools. It further mentions the propaedeutic of algebraic expressions at the first and second levels. It also introduces the most frequent mistakes done in calculating algebraic expressions. Meanings for the variable are stated as well. The last pre-chapter of the theoretical part is focused on statistics, which is further used for the experiment result evaluation. The experimental part first states the aims and methods of the research. Selected elementary schools taking part in the experiment are further introduced. An analysis of mathematics text books for the eighth grade (mainly chapters concerning the algebraic expressions), the selected schools use in their lessons, is also carried out. The experimental part also introduces the test presented to 128 pupils. Further pre-chapters are devoted to hypotheses and expected mistakes in single subtasks. In the conclusion of the experimental...
Keywords:
didactic test; mistakes when modifying algebraic expressions; numerical and algebraic expressions; chyby při úpravách algebraických výrazů; didaktický test; číselné a algebraické výrazy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75336