Original title:
Pietní vzpomínka na vyhlazení obce Lidice v Gymnáziu Kladno
Translated title:
Reverent commemoration of the annihilation of the village Lidice in Kladno Gymnasium
Authors:
Šonová, Kateřina ; Krátká, Lenka (advisor) ; Vaňous, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce s názvem Pietní vzpomínka na vyhlazení obce Lidice v Gymnáziu Kladno primárně zpracovává průběh této vzpomínkové akce a informování studentů Gymnázia o historických událostech, které se staly na jeho půdě. Dále se snaží přiblížit problematiku předávání historického vědomí dalším generacím a cest, které k této osvětě mohou vést. Rovněž se snaží reflektovat aktuální situaci v informování dalších pokolení a její výzkum se opírá o hmatatelné i vzpomínkové zdroje. Tedy literaturu a rozhovory s narátorkami a narátory. Je rozdělena do tří výkladových kapitol. Úvodní část práce se věnuje metodologickým postupům, na základě kterých byla zpracovávána, a rešerši informačních zdrojů zahrnujících dostupnou literaturu, archivní prameny, internetové zdroje a další typy podkladů. Rovněž zahrnuje podrobně sepsaný proces vedení rozhovorů, od vytipování a oslovování osmi narátorek a narátorů, po průběh všech uskutečněných rozhovorů, kterých bylo pro účely předkládané práce nahráno celkem osm. Druhá část práce ukotvuje předkládaný výzkum do teoretického rámce. Nabídnuta je historie Gymnázia Kladno, osud obce Lidice spolu s události jemu předcházejícími a následujícími a v neposlední řadě se zabývá problematikou paměti, kultury vzpomínání, místy paměti a historického vědomí. Tato část je...The presented diploma work under the title Reverent commemoration of the annihilation of the village Lidice in Kladno Gymnasium deals primarily with the course of this memorial action and informing grammar school students about historical events which happened on its field. Then it tries to give an idea of problematic of passing the historical awareness to further generations and ways which can lead to this public education. The work also tries to reflect the current situation in informing next generations and its research is grounded in tangible and memorial resources, thus literature and interviews with narrators. It is divided into three explanatory chapters. The introduction part occupies with methodological methods, based on which this one was worked out, research of information sources including available literature, archival or website sources as well as other kinds of backgrounds. It offers a possibility of getting to know a method of oral history, which are the roots of this work, to its reader. It also includes the process in details from picking and addressing the narrators to course of all made interviews, where there were eight of them recorder for the aim of this presented diploma work. The second part reinforces the presented research into its theoretical image. The history of...
Keywords:
Grammar School Kladno; history; Lidice; memory; reverent commemoration; students; young generation; Gymnázium Kladno; historie; Lidice; mladá generace; paměť; pietní vzpomínka; studenti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74058