Original title:
Proměny vztahu učitele a žáka v historickém kontextu
Translated title:
Changes in the Realtionship between Teacher and Pupil in the historical Context
Authors:
Khailová, Pavlína ; Uhlířová, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cíl diplomové práce byl zvolen tak, aby sledoval a zachytil proměny vztahů dvou hlavních aktérů školy, tj. učitele a žáka. Tato proměna je však vázána na dobový kontext a vývoj školy jako instituce. Hrají zde roli i dobové pedagogické proudy, církev a v neposlední řadě i politické okolnosti. Vztahy těchto dvou aktérů budu sledovat přibližně od druhé poloviny patnáctého století až do současnosti. Práce má charakter historické studie, budu tudíž pracovat především historickou a historicko srovnávací metodou. Nebude tedy obsahovat praktickou část, ale bude se skládat pouze z části teoretické. Potřebné podklady budu čerpat z historické i současné literatury.The goal of diploma thesis is to follow and capture the changes in the relationship of the central characters of schools, i.e. the teacher and the student. This change is however closely related to the time context and the development of school as an institution. Current pedagogic trends, the church and political circumstances also play a role. I will monitor the change of the relationship between the teacher and the student approximately from the second half of the 15th century until today. This work has a character of a historical study and thus I will use mostly the historic and historic comparative method. Therefore, it will not contain a practical part, but will include only the theoretical one. The necessary information will be taken from historical and contemporary literature.
Keywords:
Development of Relationship; Development of School Institution; Educational Streams; Pupil; Student; Teacher; Value of Relationship Teacher - Pupil; hodnota vztahu učitel - žák; pedagogické proudy; učitel; vývoj instituce školy; vývoj vztahů; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73094