Název:
Umění jako sociální intervence
Překlad názvu:
Art as a Social Intervention
Autoři:
Peroutková, Pavla ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Peroutková, P.: Umění jako sociální intervence. [Diplomová práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 99 s. (Příloha: cd s video- dokumentací) Předmětem diplomové práce je teoretická studie tématu sociální intervence v umění s ověřením možnosti jeho didaktického uplatnění ve výtvarné výchově. Nejprve je zde nastíněna základní problematika a otázky související se sociálními intervencemi, zejména s participativním uměním. Ty jsou dále prezentovány na rozmanitých konkrétních ukázkách umělecké praxe z české i světové umělecké scény po roce 1990. Jejich společným tématem je jídlo, které se objevuje v uměleckých sociálně angažovaných projektech napříč celou škálou odlišných přístupů a strategií. Následně je využito jako hlavní motiv i v didaktickém projektu a vlastní výtvarné realizaci. Práce také poukazuje na společné průsečíky zkoumaných uměleckých strategií a pedagogického působení. Téma sociální intervence a participace je uplatněno v realizovaném didaktickém projektu na gymnáziu a ve vlastním výtvarném zpracování, které jsou v kontextu celé práce reflektovány.Peroutková, P.: Art as a Social Intervention. [Diploma thesis] Prague 2014 - Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Art education, 99 s. (Attachment: cd with video-documentation) This work is a theoretical study of art as a social intervention with an application on a didactic project in art education. Firstly, it outlines the underlying issues linked to social interventions, especially to participatory art. Secondly, these issues are subsequently examined on diverse approaches on both Czech and international art scenes after 1990. They are connected by the common subject of food, which appears in socially engaged art projects across the whole range of different approaches and strategies. Further, it points to the connection of examined strategies and teaching activities. The phenomenon of art as a social intevention is also used as the main theme in a didactic project implemented in art education, in grammar school and on an author's project.
Klíčová slova:
divák; jídlo; participativní umění; role umělce; Sociální intervence; současné umění; vztahové umění; výtvarná výchova; škola; art education; contemporary art; food; participatory art; relational art; role of the artist; school; Social intervention; spectator