Original title:
Využití expozic Botanické zahrady PřF UK v Praze - Vodní a bahenní rostliny
Translated title:
The Using of expositions of the Botanical garden of Faculty of Science, Charles University in Prague - Aquatic and marsh plants
Authors:
Malcová, Kateřina ; Rajsiglová, Jiřina (advisor) ; Mikešová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Botanické zahrady plní mnoho nejrůznějších funkcí, z nichž k nejdůležitějším patří funkce vzdělávací. Svým návštěvníkům poskytují širokou nabídku služeb, např. komentované prohlídky, nejrůznější výukové programy, pracovní listy apod. Stejně je tomu také v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Hlavním cílem mé diplomové práce bylo připravit pro tuto botanickou zahradu pracovní listy k expozici vodních a bahenních rostlin, ověřit je na studentech a upravit do konečné podoby. Výsledkem jsou dvě verze pracovních listů (jarní a podzimní) spolu s autorským řešením a metodická příručka pro učitele. Dále jsem v rámci diplomové práce realizovala dotazníkové šetření, ve kterém jsem se zabývala otázkou výuky vodních a bahenních rostlin na českých gymnáziích a zkoumala, jakým způsobem učitelé přistupují k exkurzím ve výuce botaniky. Klíčová slova: botanická zahrada, pracovní list, vodní a bahenní rostliny, exkurze, dotazníkBotanical gardens perform a wide variety of functions, from which one of the most important is an educational function. They provide to visitors a large range of services such as guided tours, a variety of educational programs, worksheets etc. The same applies to the Botanical garden of Faculty of Science, Charles University in Prague. The main aim of the thesis was to prepare worksheets concerning expositions of aquatic and marsh plants in already mentioned botanical garden, verify them on students and adjust them to final forms. The results of the thesis are two different versions (spring and autumn) of the worksheets as well as author's solution and methodological manual for teachers. Within the thesis I also implemented the questionnaire survey where I dealt with the issue of teaching the theme of aquatic and marsh plants at Czech grammar schools and examined the attitude of teachers to field trips during botany teaching. Key words: botanical garden, worksheet, aquatic and marsh plants, field trip, questionnaire
Keywords:
aquatic and marsh plants; botanical garden; field trip; questionnaire; worksheet; botanická zahrada; dotazník; exkurze; pracovní list; vodní a bahenní rostliny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72255