Original title:
Webová aplikace: Základní poznatky z matematiky na střední škole
Translated title:
Web application: Basic knowledge of mathematics at secondary school
Authors:
Pavlicová, Vladimíra ; Robová, Jarmila (advisor) ; Karger, Adolf (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená diplomová práce má za cíl sloužit jako interaktivní výukový materiál především pro žáky prvního ročníku středních škol, zaměřený na základní poznatky z matematiky. První část práce se věnuje analýze existujících webových stránek, které korespondují s tématem diplomové práce. Hodnocena je nejen jejich odborná kvalita, ale také rozsah využití interaktivních prvků. Ve druhé části práce je představen vytvořený výukový materiál, který má formu webové stránky. Obsahuje učivo o mocninách a odmocninách, mnohočlenech a lomených výrazech. V souladu s aktuálními trendy je důraz kladen na vizualizaci učiva (schémata, grafické prvky) a také interaktivitu. Webové stránky navíc umožňují individuální výuku, neboť součástí všech cvičení je i řešení, tudíž uživatel získává okamžitou zpětnou vazbu. Stránky jsou volně přístupné.The presented work is intended to serve as a teaching material in particular for pupils of the first year of secondary school, focusing on the basic knowledge of mathematics. The first part of the thesis is devoted to an analysis of existing web page, which corresponds to the theme of the diploma thesis. The evaluation takes into account the expertise as well as the scope of use of interactive elements. In the next part, the created teaching material in a form of web page is presented. It deals with the subject matter of powers, roots, polynomials and rational expressions. In accordance with current trend, the emphasis is put on both visualisation of curriculum (charts, use of graphics) and interactivity. All exercises to practise involve solution, therefore users are allowed to gain immediate feedback and thus to study individually. Web page is free available.
Keywords:
maths education; polynomials; powers; rational expressions; lomené výrazy; mnohočleny; mocniny; výuka matematiky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72125