Original title:
Lyrický subjekt v poezii básníků soumraku
Translated title:
The lyrical subject of the poetry of crepuscolari
Authors:
Ertlová, Monika ; Pelán, Jiří (advisor) ; Čaplyginová, Olga (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Na počátku 20. století se v Itálii objevuje tzv. krepuskolarismus. Termín označuje tvorbu básníků, kteří byli dle dobové literární kritiky "soumrakem," (v italštině "crepuscolo") krásné literatury 19. století. Cílem diplomové práce je deskripce povahy lyrického subjektu v jejich dílech. Nenápadná krepuskolární poezie představuje počátek moderny v Itálii a staví se do opozice vůči klasické literatuře minulosti. V prvních pěti kapitolách práce jsou podrobně popsány bio- bibliografické údaje čtyř krepuskolárních autorů: Guida Gozzana, Sergia Corazziniho, Marina Morettiho a Alda Palazzeschiho. Na základě analýzy vybraných děl jsou určeny rozdíly v jejich chápání role básníka. Dílčím závěrem práce je charakteristika krepuskolárního lyrického subjektu, který je typický svou melancholií, intimismem a útěkem k poetice každodennosti. Melancholie a intimismus jsou témata, ke kterým se vrací i další generace italských básníků. Analýza děl Eugenia Montala, Umberta Saby, Giuseppa Ungarettiho a Dina Campany poukazuje na stíny této krepuskolární inspirace. Důraz na emocionalitu lyrického subjektu u této generace básníků mizí, prosazuje se spíše básnický postoj pozorovatele hořké skutečnosti. Přílohu práce tvoří korpusový výzkum klíčových slov krepuskolární poezie v aplikacích PSPad, KWords a dále v italských...A poetic style of crepuscolarism originates in Italy of the beginning of the 20th century. This term is generally used to describe works of so called "poets of twilight". Crepuscolarism marks the beginning of the modern literature in Italy and stands in opposition to the classical literature of 19th century. In comparison to the older poetry, crepuscolari poetry differs, among others, in connection to lyrical subjects - here the relation is clearly negative. The aim of this thesis is to provide both an analysis, and description of Italian crepuscolari poetry, in order to determine the nature of lyrical subjects used. It also compares and contrasts works of the most important poets or Crepuscolarism thier impact on the future generation of Italian poets. After a theoretical introduction, four chapters follow. These are devoted to the most important crepuscolari poets, namely Guido Gozzano, Sergio Corazzini, Marino Moretti, and Aldo Palazzeschi.Here bio-bibliographic information, typical characteristics of their poetry, their understanding of the role of a poet, and relations to lyrical subjects were described in and analysed. In following chapters these results were compared to the development of the lyrical subject in the next generation of Italian poets (Eugenio Montale, Umberto Saba, Giuseppe...
Keywords:
crepuscolari; italian literature; poetry; crepuscolari; italská literatura; poezie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72098