Original title:
Vztah učitele a žáka, kteří jsou přáteli na Facebooku, se zaměřením na roli autority
Translated title:
Relationship of Teachers and Students who have Become Friends on Facebook with Emphasis on Authority
Authors:
Smolík, Petr ; Pospíšilová, Marie (advisor) ; Mitrenga, David (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce si klade za cíl zjistit, jak ovlivňuje přátelství na sociální síti Facebook dvě odlišné skupiny, studenty a jejich učitele. V teoretické části práce jsou popsány teoretické koncepty autority, vztahu učitele a žáka a sociologická teorie sebeprezentace. Představena je metodologie kvalitativního výzkumu, který byl založen na rozhovorech s informátory. Tyto rozhovory jsou následně analyzovány a interpretovány v další části práce. Z práce vyplývá, že přátelství studentů a učitelů na Facebooku může mít vliv na jejich vztah. Sdílení informací na Facebooku může vést až k ukončení facebookového přátelství. Na druhé straně odhalování detailů ze soukromí učitelů pomáhá studentům nahlédnout na ně v jiném, ne tak formálním světle. Rovněž se ukázala důležitost autority v tomto vztahu a obě strany vyjádřily názor, že by si přály, aby jejich přátelství na Facebooku pokračovalo i do budoucna.Bachelor thesis aims to find out the consequences of the fact that teachers and their students have become friends on Facebook. Theoretical part of the work presents the concepts of authority, teacher-student relationship and self-presentation theory. The methodology of qualitative research is then presented. The research was based on interviews with informants. Interviews are then analysed and interpreted in the analytical part. The study shows that friendship on Facebook can have an impact on teacher-student relationship. Sharing of informations on Facebook can even lead to a termination of Facebook friendship. On the other hand, revealing background or private information of teachers helps students to see them in a different, not-so-formal light. The importance of authority in this relationship is also presented. Both teachers and students expressed that they would like to continue their Facebook friendship in the future.
Keywords:
facebook; presentation of self in electronic media; social networks; student - teacher relationship; teachers' authority; autorita učitele; facebook; nová média; sebeprezentace v elektronických médiích; sociální sítě; vztah učitele a žáka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72039