Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Komercionalizace organizací občanského sektoru, Analýza komerčních aktivit českých OOS v oblasti sociální rehabilitace
Original title:
Komercionalizace organizací občanského sektoru, Analýza komerčních aktivit českých OOS v oblasti sociální rehabilitace
Translated title:
Commercionalization of Non Profit Organizations, Analysis of Commercial Activities of Czech Non Profit Organizations in the Field of Social Rehabilitation
Authors:
Gala, Antonín ; Šťovíčková Jantulová, Magdaléna (advisor) ; Dohnalová, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Český Diplomová práce se zabývá komercionalizací a komerčními aktivitami českých organizací občanského sektoru poskytujících sociální služby v segmentu sociální rehabilitace. V první, teoretické části, je uvedena problematika komercionalizace samotné, dále je uveden přehled zkoumaných právnických osob a užité organizační teorie. V druhé, metodologické části je předveden design kvantitativního výzkumu a veškeré metodologické náležitosti výzkumu. Třetí, empirická část se zabývá vyhodnocením výzkumu diplomové práce. Provedený výzkum měl formu dotazníkového šetření a byly zjišťovány podoby komerčních aktivit, míra komercionalizace a faktory vedoucí OOS k přijetí komerčních aktivit. Bylo zjištěno, že nadpoloviční většina zkoumaných organizací komerční činnost vykonává, nejčastější podobou komerční činnosti je projed služeb a výrobků. Dále z výzkumu vyplynula nízká míra komercionalizace s potenciálem růstu do budoucna, nejčastějšími faktory k přijetí komerčních aktivit byly umístění klientů na pracovní trh a nejistota příjmů z dotací od státu, popř. EU.Anglický This thesis deals with commercionalization and commercial activities of Czech Non-profit organizations providing social services in the field of social rehabilitation. In the first, theoretical, part the commercionalization issue is thoroughly explained, next a summary of researched legal persons and organizational theories used is presented. In the second, methodological part, research quantitative design and all necessary requisites are presented. Third, empirical, part deals with research evaluation. Research was done with usage of electronic questionnaire asking about forms of commercial activities, extent of commercionalization and factors leading to NGOs acceptance of commercial activities. It was found out that over one half of examined NGOs is commercially active, the most common form of commercial activities were selling goods and services. It was also found out that extent of commercionalization was low with a potential for future growth, the most frequent factor for commercial activities acceptance were placing NGO's client on the market and uncertainty of state, EU grants.
Keywords:
business; commercial activity; Commercionalization; non profit organization; social rehabilitation; social services; Komercionalizace; komerční činnost; organizace občanského sektoru; podnikání; sociální rehabilitace; sociální služby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71705