Original title:
Vývoj čtenářství v české společnosti v posledních desetiletích
Translated title:
Development in reading in the Czech society during the last few decades
Authors:
Trailinová, Kateřina ; Šafr, Jiří (advisor) ; Vávra, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá vývojem čtenářství v české společnosti od poloviny 80. let po současnost. Cílem této práce je zmapování faktorů, které způsobují možné proměny čtení knih v rámci dlouhodobých trendů a v jaké míře vlivu se na tom podílejí. Teoretická část popisuje dlouhodobé trendy zahrnující existenci určitých historických změn v české společnosti, které způsobil technologický pokrok. Následně dochází k vysvětlení důležitých pojmů týkající se čtenářství (čtenář, nečtenář, čtenářská kultura, knižní chování, aj.). Empirická část spočívá ve vícerozměrné analýze faktorů souvisejících se čtenářstvím v časově komparativní perspektivě - komparaci mezi jednotlivými generacemi (vytvořené věkové skupiny - mladší generace 20 - 34 let, střední generace 35 - 54 let a starší generace 55+). V této části pracujeme s několika datovými soubory, především s výzkumy sociální a třídní struktury (z let 1984, 1991, 1999, 2006), dále pak s mezinárodním výzkumem funkční gramotnosti dospělých nad 15 let SIALS z roku 1998 a datovým souborem ISSP z roku 2007 (Volný čas a sport). V tomto ohledu uvedené výzkumy sledovaly kromě aktivit ve volném čase a tedy i čtenářství, také mnoho aspektů jako např. úroveň dosaženého vzdělání, velikost domácí knihovny atd. Klíčová slova Čtení, čtenář, kniha, vzdělání, věk, televizeThe thesis deals with development of reading in the Czech society during the last few decades. The aim of this study is to explore certain factors, that cause probace changes in reading of books and what is the measure of their impact. The teoretici part describes the historical long-term trends. These trends include existence certain historical events in the Czech society, which were defined by technological progress. In the next part explains important words for this study (who is the typical reader and non-reader, reading culture, reading behavior, etc.). The empirical part of study is based on multi-dimensional analysis the certain factors, which impact reading in proportion to time and the generations (created age categories - young generation 20 - 34, middle-aged 35 - 54 and old generation 55+). This part of study uses data from sociological researches, primarily of social and class structure (1984, 1991, 1999 and 2006). This study uses data from the international research of International Adult Literacy Survey (SIALS 98) and data from sociological research ISSP 2007 (Leisure time and sport). In this regard, the research followed in addition to leisure activities, many aspects such as level of educational attainment, size of home library etc. Key words Reading, reader, book, education, age,...
Keywords:
age; book; education; reader; Reading; television; kniha; televize; vzdělání; věk; Čtení; čtenář
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71686