Original title:
Teorie her pro nadané žáky středních škol
Translated title:
Game Theory for Gifted Secondary School Students
Authors:
Skálová, Alena ; Hykšová, Magdalena (advisor) ; Staněk, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce obsahuje učební text určený pro nadané středoškoláky. Jejím cílem je dát středoškolským žákům (či jejich učitelům) do ruky česky psaný text pokrývající základní principy v oblasti teorie her. V první části se čtenář seznámí s kombinatorickými hrami a základními metodami jejich řešení. Druhá část se věnuje hře Nim, Sprague-Grundyho funkci a sčítání kombinatorických her. Obsahuje rovněž nezbytný úvod do dvojkové soustavy. Ve třetí části se zabýváme maticovými a dvojmaticovými hrami. Součástí textu je i řada příkladů a cvičení pro samostatné řešení. Většina z nich je na konci práce vyřešena, aby si aktivní čtenář mohl své postupy zkontrolovat.The thesis contains a textbook for gifted secondary school students. Its aim is to give to these students (or to their teachers) a Czech-written text covering fundamental principles in the field of game theory. In the first part we introduce the combinatorial games and some elementary methods of their solution. The second part is devoted to the game of Nim, to the Sprague-Grundy function and to the sums of the combinatorial games. It also contains a necessary introduction to the binary numeral system. In the third part we present the concept of matrix and bimatrix games. There is a lot of exercises and examples in the textbook. At the end we bring solutions to the most of them, providing the active reader with the opportunity of checking their own solutions.
Keywords:
Bimatrix Games; Combinatorial Games; Game of Nim; Game Theory; Matrix Games; Sprague-Grundy function; dvojmaticové hry; kombinatorické hry; maticové hry; Nim; Sprague-Grundyho funkce; teorie her
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71391