Original title:
Teplice - město, kde žiji
Translated title:
Teplice - town, where I live
Authors:
Hanzlíková, Anežka ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (advisor) ; Sedlák, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce nahlíží na město Teplice a výuku o architektuře z různých úhlů. Nejprve autorka zkoumá vlastní vztah k městu, z něhož pochází. Dále se zaměřuje na žáky prvního stupně ZŠ a mapuje jejich prekoncepty k Teplicím. Zjišťuje zacházení učitelů ve výuce výtvarné výchovy s tématem města. Závěry z toho slouží jako východisko pro vytvoření pracovních sešitů, které účinně propojují vzdělávací obsahy z oblastí výtvarné výchovy, historie, architektury a urbanismu. Cílem pracovního sešitu je přimět žáky reflektovat město, ve kterém žijí. Dále autorka přikládá navazující hodiny výtvarné výchovy, které spolu s částí pracovního sešitu na vybraných žácích otestovala, a reflektuje je. Poznatky využije pro úpravu výsledné verze pracovního sešitu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The thesis thinks over the town of Teplice and the architecture education from different points of view. First the author explores her own relationship to the town where she comes from. Then she focuses on primary grade pupils and surveys thein pre-concept concerning the town of Teplice. She also surveys how teachers handle the topic of town in the Art Education. Conclusions of these surveys are used as a basis for creating worksheets which interconnect the educational contents of Art Education, history, architecture and urban design. The objektive of the worksheets is to encourage pupils to reflect the town they live in. Author also proposes Art lessonss which correspond to the topic of the worksheets and she tests them in selected classes. The findings of test lessons are used to modify the content of the final vision of the worksheets. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
architecture; Art education; city; Teplice; urban design; architektura; město; Teplice; urbanismus; výtvarná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71381