Název:
Tvorba a vizualizace 3D topografické databáze okolí Pravčické brány
Překlad názvu:
Creation and visualization of the 3D topographic database of Pravčická brána's surroundings
Autoři:
Mühlstein, Jiří ; Brůha, Lukáš (vedoucí práce) ; Štych, Přemysl (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá převážně praktickými možnostmi tvorby digitálního modelu terénu a jeho úprav pomocí geoinformačních technologií. V první části práce se nachází rešerše možností 3D vizualizace, dále druhů digitálních modelů terénu a týká se také souřadnicových systémů, tedy oblasti, do kterých tato práce zasahuje. Hlavní je druhá - praktická - část, která se zabývá tvorbou hybridního digitálního modelu krajiny oblasti Pravčické brány, složeného z troj-dimenzionálních objektů budov a 2,5D modifikovaného TIN modelu okolního terénu s integrovanými 3D cestami v areálu. Nejprve jsou řešeny problémy související s nesourodostí vstupních dat a posléze je popsán proces tvorby cest ve 3D a modelu terénu, který je následně upraven odstraněním těch částí, jež kolidují s prostorem cest. V závěru je popsán postup modelování budov a posléze jejich integrace do upraveného modelu terénu. Výsledkem práce je vytvoření topografické databáze využitelné pro další zpracování a náhledy na výslednou vizualizaci scény digitálního modelu se všemi součástmi. Klíčová slova: 2,5D, 3D model, SketchUp, ArcScene, DTM, integraceThis bachelor thesis covers mostly practical modes of digital terrain model creation and its editing by Geoinformatics. The first part of the thesis is focused on an overview of 3D visualization options, digital terrain model types and also coordinate systems, an area this thesis is concerned with. The second - practical - part is the main one and it focuses on the creation of a hybrid digital terrain model of "Pravčická brána" surroundings that consists of three-dimensional structure objects and 2,5D modified TIN model of surrounding terrain with integrated 3D paths in the area. At first, problems with the inconsistency of entry data are solved and consequently, the process of 3D path and terrain model (which is later edited by deleting those parts colliding with paths) creation is described. In the end, the process of structure modelling and their integration into the edited terrain model is outlined. The outcomes of the thesis are topographic database that can be further used, final scene visualization of the digital model with all its components previews. Keywords: 2,5D, 3D model, SketchUp, ArcScene, DTM, integration