Original title:
Evropské právo proti nekalé soutěži
Translated title:
European Law Against Unfair Competition
Authors:
Najman, Ondřej ; Patěk, Daniel (advisor) ; Pelikán, Robert (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Evropské právo proti nekalé soutěži Abstrakt Diplomová práce se v celém svém rozsahu snaží pokrýt zejména dvě větve evropského práva proti nekalé soutěži. Tyto dvě větve přitom spočívají ve vztazích (i) obchodníků s obchodníky a v takových případech se řídí směrnicí 2006/114/ES a (ii) ve vztazích obchodníků se spotřebiteli, přičemž v takovém případě podléhají úpravě směrnice 2005/29/ES. S ohledem na výše uvedené, tak lze rovněž konstatovat, že tato diplomová práce se ještě o něco přesněji zabývá právem Evropské unie proti nekalé soutěži. Tato práce je rozdělena celkem do deseti kapitol, když pět z nich je považováno za výjimečně důležité. První z nich je kapitola pět věnovaná vztahům mezi obchodníky. Autor v tomto ohledu podrobuje zkoumání příslušnou směrnici 2006/114/ES rovněž do rozsahu její relevantní judikatury Soudního dvora EU. Stejný přístup byl přitom zvolen i pro deskripci fungování vztahů obchodníků se spotřebiteli regulovaných směrnicí 2005/29/ES, a to v kapitole sedm. Kapitola šest se pak zaměřuje na tzv. koncept "průměrného spotřebitele", kterýžto byl shledán jako jeden z nejvýznamnějších prvků unijního práva proti nekalé soutěži. Pro jeho mimořádný význam se kapitola šest zabývá průměrným spotřebitelem velmi podrobným způsobem a vyzdvihuje přitom roli Soudního dvora EU při vytváření definice...European Law Against Unfair Competition Abstract The scope of this thesis is intended to cover mainly two branches of the European law against unfair competition. Those two branches were recognized in (i) business-to- business relations governed mostly by the European Union Directive 2006/114/ES and in (ii) business-to-consumer relations governed by the European Union directive 2005/29/ES respectively. Taking in consideration the above-said, it can be stated that this thesis predominantly analyzes what should be in more precise way called as "European Union law against unfair competition". The thesis is divided into ten chapters while five of them should be considered as the leading ones. First of them is the chapter number five dedicated to B2B relations. The author examines the respective directive 2006/114/ES also to the extent of its relevant jurisprudence of the European Court of Justice. The same approach was chosen to describe functioning of B2C relations under directive 2005/29/ES in chapter number seven. Chapter number six focuses on so called "Average Consumer" model that has been found as one of the most important elements of EU law against unfair competition. Because of its exceptional relevance, chapter six deals with the average consumer in a very detail, emphasizing important role of the...
Keywords:
Average Consumer; Comparative Advertising; Misleading Advertising; Unfair Commercial Practices; Unfair Competition; Klamavá reklama; Nekalá soutěž; Nekalé obchodní praktiky; Průměrný spotřebitel; Srovnávací reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70753